Jak efektywnie zarządzać wszystkimi danymi o produktach? System PIM – nowoczesne i efektywne narzędzie do zarządzania danymi o produktach. Z poniższego tekstu dowiesz się m.in., co zyskasz, wykorzystując narzędzie PIM w Twoim biznesie online. Zapraszamy do lektury!
Systemy PIM – dlaczego warto ich używać?
Jeśli zarządzasz sklepem internetowym, który ma w swojej ofercie około 10 tys. produktów z pewnością poświęcasz mnóstwo czasu i energii na zarządzanie informacjami o produktach w swoim e-sklepie. Zapewne na co dzień zmagasz się z integracją tych wszystkich danych, które spływają do Twojego systemu e-commerce z różnych źródeł. Część danych spływa drogą mailową, niektóre w formie plików a jeszcze więcej w postaci plików pdf lub drukowanych katalogów.
Jak ogarnąć temat związany z zarządzaniem taką masą informacji? Jak zarządzać danymi? Część sklepów przechowuje dane w swoich systemach ERP a część w systemach e-commerce. Najbardziej zaawansowane technologiczne firmy korzystają jednak z systemów PIM do zarządzania produktami.
System PIM to innowacyjne narzędzie do zarządzania wszystkimi informacjami o produkcie. Dla dużych sklepów to nie tylko przydatne ale i niezbędne rozszerzenie działalności e-commerce. Dlaczego? System ten umożliwia zapanowanie w wygodniejszy i zdecydowanie szybszy sposób nad wszystkimi danymi dotyczącymi asortymentu.
Co to jest PIM?
Skrót PIM wywodzi się od angielskich słów Product Information Management i oznacza system służący do zarządzania informacją o produktach. Masz tu do czynienia z procesem biznesowym jak
i technologiczny, stworzonym w celu efektywnego zarządzania danymi.
Systemy PIM świetnie sprawdzają się właśnie w branży e-commerce zarówno w sektorach B2B i B2C. Oparte są na skutecznych praktykach do wdrożenia oraz łatwych w obsłudze aplikacjach, dzięki którym będziesz sprawne zarządzać informacjami o swoim asortymencie.
Wdrożenie systemu PIM powinno objąć całą organizację, poczynając od dostawy produktów, a kończąc na ich sprzedaży. Wtedy tak zaimplementowany system pozwala na pełną, uporządkowaną organizację wszystkich niezbędnych danych.
Jak w praktyce działa PIM?
Systemy PIM są przyjazne w zakresie integracji z zewnętrznymi systemami informatycznymi. Posiadają jedno miejsce służące do gromadzenia i administrowania, jak i rozszerzania wszystkich danych
o dostępnych produktach. Ponadto mają również możliwość wykorzystania informacji produktowych do ich dystrybucji w różnorodnych kanałach, od własnych stron internetowych, katalogów promocyjnych, platform e-commerce czy marketplaców.
Wykorzystanie narzędzia PIM pozwala na zbudowanie głównej bazy danych, która będzie zarządzać wszystkimi danymi na temat danego artykułu. Dzięki wdrożeniu systemu PIM nie tylko uprościsz proces tworzenia i zarządzania danymi. Będziesz też efektywnie używać opisów produktów dla różnych kanałów dystrybucji. Jak więc w praktyce funkcjonuje PIM system?
Działanie systemu PIM w trzech krokach:
- Zbieranie wiadomości z różnych wewnętrznych i zewnętrznych źródeł oraz zapisywanie ich w centralnej bazie danych.
- Uzupełnianie, klasyfikacja i lokalizowanie informacji o produktach w systemie PIM. Tematem tym powinny się zajmować osoby odpowiedzialne za jakość danych. W tym miejscu kluczowa jest przede wszystkim precyzja, szczególność opisów i dokładność parametrów. Ważne aby przestrzegać zasad biznesowych oraz procedur dotyczących weryfikacji poprawności treści. Istotne jest także zastosowanie odpowiednich narzędzi do zarządzania użytkownikami, dzięki którym możliwe jest kontrolowanie procesów tworzenia i zarządzania treścią. Pamiętaj, że wprowadzanie śmieciowych danych „na wejściu” da ci śmieciowe dane na wyjściu. To najważniejszy etap w zarządzaniu systemem PIM.
- Ostatni etap to rozpowszechnianie kompletnych informacji do różnych kanałów dystrybucji. Zapisane dane udostępnisz na platformach e-commerce, w katalogach online i offline, systemach odbiorców, w aplikacjach mobilnych i wiele innych miejscach sprzedaży.
Kiedy warto wdrożyć system PIM?
Jeśli już dziś masz trudność w aktualizacji wszystkich danych i dystrybucji tych danych do różnych systemów i platform to z pewnością czas najwyższy. Możesz sobie ułatwić pracę właśnie poprzez wdrożenie systemu PIM.
Pamiętaj, że większość platform e-commerce funkcjonuje podobnie do systemu PIM. Możesz w nich przechowywać dane, aktualizować lub rozbudowywać. Pamiętaj, że możesz te dane eksportować i importować – aktualizując je efektywniej. Możesz też zasilać tymi danymi inne systemy. Jaka jest więc korzyść systemu PIM jeśli spełnia podobne funkcje?
Podstawowe funkcje systemu PIM
Nowoczesny system do zarządzania produktami PIM stanowić będzie dla Ciebie optymalne rozwiązanie wtedy gdy:
- Masz różne źródła danych o produktach i potrzebujesz zewnętrznego copywritera do przygotowywania prawidłowych opisów produktów. Polecam Ci podzielenie obowiązków między członków Twojego zespołu (również zewnętrznych copywriterów) w taki sposób, aby każdy odpowiadał za różne etapy działań (opisy, zdjęcia czy modyfikacje SEO).
- Masz dużo wersji językowych, które wymagają przetłumaczenia. Przykładowo Akeneo pozwala otworzyć jeden język obok drugiego, przez co możliwe jest szybkie przetłumaczenie informacji o wybranym artykule.
- Borykasz się z problemami dotyczącymi jakości danych w produktach. Chodzi tutaj przede wszystkim o sytuacje, kiedy są one niepełne lub posiadają niewłaściwe zdjęcia i atrybuty.
- Posiadasz wielokanałowe rozwiązania i potrzebujesz stworzyć jedno źródło wiadomości.
- Twoje nazwy i opisy nie są właściwie dostosowane pod kątem SEO i chcesz, żeby zajęła się tym zewnętrzna firma.
Jaki system PIM wybrać?
Na rynku znajdziesz kilka a nawet kilkanaście propozycji systemów PIM. Jedne z popularniejszych to Pimcore i Akeneo. Nowością na rynku jest polski system PIM Ergonode.
Pimcore – jeden z najchętniej wybieranych systemów dla dużych graczy
System Pimcore jest bardzo często uważany za jeden bardziej rozbudowanych i złożonych systemów z dużą liczbą klientów i integracji. Pimcore ma naprawdę sporo rozbudowanych funkcji. Jedną z nich jest wersjonowanie z możliwością przywrócenia dowolnej z historycznych wersji danych konkretnego produktu. Dodatkowo posiada też podgląd i możliwość dodawania „rich media” i kalendarza z datą publikacji produktu.
Warto wspomnieć, że Pimcore jest systemem typu open source, który wymaga wdrożenia przez osobę lub agencję, która ma w tym doświadczenie. Trochę podobnie jak w przypadku systemów e-commerce typu Magento czy PrestaShop. Wersja standardowa platformy jest w języku angielskim, choć tłumaczenie jest jak najbardziej możliwe.
Akeneo – prostszy w obsłudze
System Akeneo, podobnie jak Pimcore to zaawansowany system do obsługi danych produktowych. Ma wiele gotowych integracji. Na stronie znajdziesz dostęp do wersji traialowej, której obsługa jest m.in. w języku angielskim.
Użytkownicy tego systemu PIM podnoszą, że jego zaletą jest prostsza w porównaniu do Pimcore obsługa i szybsze wdrożenie pracownika w jego codzienne wykorzystywanie.
Zobacz podstawowe inegracje systemu Akeneo
Ergonode – polska konkurencja na rynku PIM
To startup kierowany przez Marcina Piwowarczyka, który wywodzi się z agencji Strix. Przez niemal 10 lat pracował w Strix nad strategią i koncepcją e-commerce dla firm. Od marca 2021 buduje markę Ergonode.
Przedstawiane funkcjonalności dotyczą zbierania i gromadzenia materiałów wideo, opisów produktów w wielu wersjach językowych. Firma kładzie duży nacisk na intuicyjną obsługę sytemu, opartą o technikę „drag-and-drop”.
Ciekawostką jest struktura właścicielska. Ponad 30% udziałów w firmie posiada Marcin Grzymkowski, twórca e-obuwie. Będziemy śledzić rozbudowującą się bazę funkcjonalności i klientów tego systemu.
Obecne integracje dla Ergonde dla systemów e-commerce:
Integracje Ergonde z innymi systemami:
Jak wybrać system PIM dla małej firmy?
Sprawdź czy w ogóle system PIM będzie Ci potrzebny. Jeśli realizujesz sprzedaż tylko i wyłącznie w jednym kanale np. własny e-commerce lub tylko w 1 wersji językowej, to na system PIM jest jeszcze za wcześnie.
Systemy PIM sprawdzą się w tedy, gdy będziesz potrzebował dystrybuować dane do wielu systemów, wielu rynków marketplace w kilku wersjach językowych.
Wybierając system PIM sprawdź też mniejsze systemy i koszt ich utrzymania. Ważne aby miały integracje z tymi maretplace’ami oraz systemami, których na co dzień używasz. Ważne też aby zminimalizować koszty utrzymania takiego systemu.
Każdy biznes wymaga niezależnej analizy, gdyż opiera się o inny model biznesowy. Jednym zależy na prostocie, drugim na funkcjach a jeszcze innym na optymalizacji pracy zespołu. Kluczowe co da nam przewagę rynkową!