Polski rynek internetowy jest jednym z najbardziej złożonych w Europie. Jest również jednym z najciekawszych ze względu na swój ogromny potencjał i stosunkowo niski poziom nasycenia. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm e-commerce szuka możliwości wejścia na ten rynek i rozpoczęcia sprzedaży swoich produktów online.
Zanim to zrobią, muszą zrozumieć, jak działa polski internet i co jest potrzebne, aby odnieść w nim sukces. I tu wkracza SEO oraz pozycjonowanie. SEO jest koniecznością dla każdego biznesu e-commerce, który chce zaistnieć na polskim rynku. Ale co to właściwie jest i jak działa? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć!
Niemal każdy użytkownik internetu, poszukujący informacji, korzysta z przeglądarek internetowych. Najczęściej wykorzystywaną przeglądarką jest Google. To podstawowe źródło wiedzy niemal dla każdego człowieka na ziemi. Straszne? Trochę tak. Jeśli ktoś szuka czegoś w Google, zwykle klika w pierwsze, sugerowane wyniki, jakie otrzyma po wpisaniu w wyszukiwarkę konkretnej frazy.
Zrozumiałym jest więc, że każdy właściciel sklepu czy strony internetowej chce, aby to właśnie jego serwis został wyświetlony na pierwszym miejscu, lub na możliwie najwyższym. Dlaczego? Bo to głównie trzy pierwsze linki i ewentualnie te, które wyświetlą się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania są w stanie dowieźć realny ruch do sklepu.
Co musisz zatem zrobić, aby to Twój serwis wyświetlał się jak najwyżej i to na kluczowe frazy związane z Twoim biznesem? Musisz podjąć różnorodne działania takie jak SEO i pozycjonowanie sklepu internetowego, tworzenie zaplecza SEO, czyli zadbanie o linkbuilding oraz optymalizowanie strony pod wymogi wyszukiwarki. Uwierz, to całkiem spore wyzwanie, dlatego warto skorzystać z pomocy specjalistów.
Pozycjonowanie stron internetowych to naprawdę złożony i długotrwały proces, którego głównym celem jest zwiększenie ich widoczności w wynikach wyszukiwania. Jego efektem powinno być pozyskanie przez konkretną witrynę jak największego ruchu organicznego, który wynika z konkretnych słów kluczowych, pod które strona została zoptymalizowana.
Aby osiągnąć taki efekt nie wystarczy zadbać tylko o jeden element np. optymalizację SEO. Należy prowadzić wiele różnorodnych działań i praktyk, które razem spowodują osiągnięcie założonych celów.
Na SEO składa się optymalizacja SEO, czyli techniczne dostosowanie witryny pod wymogi wyszukiwarki Google, content marketing i copywriting, a więc zadbanie o właściwe treści na stronie, wysycone konkretnymi słowami kluczowymi. Do tego dochodzi pozycjonowanie poprzez pozyskanie właściwego zaplecza linków zewnętrznych – linkbuilding do konkretnych podstron, nie tylko do strony głównej.
Prowadzisz własną firmę i chcesz, żeby jak najwięcej osób poznało twoją ofertę? Oferujesz swoje usługi lub sprzedajesz produkty przez internet? To tylko dwa powody do tego, aby Twoja firma zaczęła być lepiej widoczna w sieci. Sprzedajesz tylko stacjonarnie i myślisz, że wystarczy reklama w radiu lub w lokalnej telewizji? Nie wiesz jednak do ilu osób dotrze tradycyjna reklama i czy przyniesie ci to jakikolwiek wymierny efekt.
Budowanie dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania w oparciu o trafne słowa kluczowe, które opisują twój biznes przyniesie o wiele lepsze wyniki a do tego będą mierzalne. Dzięki wdrożonym narzędziom analitycznym nie tylko dowiesz się jak wiele osób dociera do ciebie w wyniku działań SEO, ale też jak wielu z nich dokonuje zakupu. Dzięki temu możesz podejmować racjonalne decyzje jaki budżet przeznaczać na takie działania.
Jak już wiesz, SEO to złożone i długotrwałe działania. Niestety nie pocieszę cię. To nie jest obszar, o który zadbasz raz. Pozycjonowanie stron www wymaga stałych nakładów pracy lub wynajęcia agencji SEO, która będzie te działania prowadzić za ciebie.
Możesz jednak śledzić efekty pracy i kalkulować budżet, który przeznaczasz na te działania. Niestety nie zawsze możesz wystartować od niskiego budżetu. W wielu branżach, aby uzyskać wymierne korzyści, trzeba „dogonić” a potem wyprzedzić konkurencję, aby osiągać satysfakcjonującą sprzedaż, dlatego nie daj się naciągnąć na działania za „kilkaset złotych miesięcznie”. Zwykle wymaga to o wiele większych nakładów finansowych.
Pozycjonowanie stron www to proces, o który musisz dbać systematycznie. Algorytmy Google wyszukiwania konkretnych fraz są płynne, dlatego też pozycjonowanie i optymalizacja SEO muszą iść w parze nieprzerwanie. Tylko długofalowe i stałe działania będą wpływać na poprawę widoczności Twojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Pamiętaj także, że skuteczne pozycjonowanie to również analiza konkurencji — jeśli zatrzymasz działania, rozpoznawalność Twojej witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania będzie spadać.
Każda agencja SEO zaczyna od optymalizacji, gdyż ważne jest, aby Twoja witryna była dostosowana do wymogów wyszukiwarki. Search Engine Optimization (SEO), czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych, to działania, które pozwalają na dostosowanie kodu źródłowego danego serwisu internetowego do wymogów Google. W skrócie – Twoja witryna powinna być przyjazna dla robotów Google.
Optymalizacja SEO wiąże się ze sprawdzeniem i poprawą wielu obszarów w witrynie, takich jak zbudowanie właściwej struktury nagłówków H1 – H2, optymalizacją meta tagów, zbudowaniem linkowania wewnętrznego czy uzupełnieniem brakujących tekstów alternatywnych dla grafik. Sprawdza się też błędy na stronie, które mogą utrudniać osiągnięcie dobrych wyników w wyszukiwarce, które mogą powodować nie tylko obniżanie wyników, ale także powodować trudności z indeksacją nowych podstron.
Pozycjonowanie sklepu internetowego czy strony rozpoczyna się od dokładnej analizy technicznej danej witryny jak również od pod kątem jej widoczności w wynikach wyszukiwania na tle konkurencji. Jest to konieczne – dzięki temu można wprowadzić działania mające na celu poprawę pozycji w wyszukiwarce. Ważne jest też wybranie odpowiedniej strategii pozycjonowania oraz wybór właściwych fraz (słów kluczowych), na jakie Twoja witryna ma się wyświetlać w wyszukiwarce Google.
W kolejnym kroku przeprowadza się optymalizację strony internetowej pod potrzeby wyszukiwarki Google. Pozycjonowanie sklepu jak i strony odbywa się na dwóch poziomach: on-site (optymalizacja i działania bezpośrednio na stronie) oraz off-site (działania wykonywane poza stroną). Po optymalizacji kodu strony dokonuje się też poprawy treści oraz wprowadzeniu działań, które ulepszą UX (User Expierence)
Działania off-site, to tzw. linkbuilding. Ma on na celu pozyskanie wartościowych linków zewnętrznych, które będą przekierowywać siłę SEO do naszej witryny. Do najczęściej pozyskiwanych linków należą artykuły sponsorowane, wpisy na forach internetowych czy publikowanie na własnych, tematycznych zapleczach SEO. Wszystkie te praktyki pozytywnie oddziaływają na skuteczne pozycjonowanie strony w Google oraz realnie przyczyniają się do zwiększania ruchu i sprzedaży.
Jeśli pozycjonowanie stron internetowych odbywa się w sposób przemyślany, efekty mogą być widoczne bardzo szybko. Wszystko zależy od wielu czynników takich jak: poziom konkurencji w branży, właściwa strategia, dobór kluczowych słów, ilość i jakość pozyskiwanych linków zewnętrznych, ilość wprowadzanej, nowej treści oraz ilość nowych, unikalnych adresów URL (produktów lub podstron).
Duże znaczenie w osiągnięciu założonych celów mają wybrane frazy i ich trudność w pozycjonowaniu. Zdecydowanie trudniej pracuje się na ogólnych frazach typu „sukienki” w porównaniu do bardziej rozbudowanych fraz tzw. „z długiego ogona, o mniejszej ilości wyszukiwań typu „krótka sukienka z falbankami w kwiaty”. Te drugie, choć rzadziej wyszukiwane, mogą przynieść szybsze i lepsze efekty.
Trudno jest oszacować jak szybko działania przyniosą sprzedaż lub konwersję w innej postaci. Nie można powiedzieć czy to będzie miesiąc czy pół roku. Dużo zależy od założonego celu oraz samej witryny. Takie same działania mogą przynieść różne efekty dla różnych strony czy sklepów, gdyż różnić się one będą treścią, już osiągniętą widocznością oraz jakością optymalizacji. Zupełnie inne cele obiera się też dla nowo powstającej witryny a inne dla strony, która jest liderem w danej branży. Niemniej jednak pierwsze efekty najczęściej widać już po przeprowadzeniu optymalizacji na podstronach serwisu.
Pozycjonowanie stron www to proces, który powinien być prowadzony regularnie i systematycznie. Tylko wtedy można spodziewać się wymiernych rezultatów. Niemniej jednak widoczność witryny jest zależna od wielu czynników, m.in. od trudności wybranych słów kluczowych oraz pozycjonujących się na nie innych serwisów konkurencyjnych.
Na czas osiągnięcia oczekiwanych wyników ma też wpływ bieżąca widoczność oraz kondycja strony. Ważna jest zarówno ilość oferowanych usług czy produktów (ilość unikalnych adresów URL) jak i ilość oraz jakość pozyskiwanych backlinków.
Weryfikacja skuteczności pozycjonowania wymaga użycia profesjonalnych narzędzi, dzięki którym będzie można wywnioskować jakie niezbędne działania optymalizacyjne podjąć. Narzędzia te dadzą też szybki feedback i pokażą czy obrana strategia jest skuteczna.
Narzędzia SEO są niezbędne do prowadzenia działań, zarówno on site jak i off site. Do najczęściej wykorzystywanych narzędzi SEO zaliczamy:
Dzięki narzędziom możesz weryfikować skuteczność pozycjonowania dzięki obserwacji wskaźników. Możesz też śledzić widoczność witryny na konkretne frazy oraz ich pozycję w SERP. Niemniej jednak analiza wymaga czasu i wiedzy o tym, jak te informacje przełożyć na dalsze działania, dlatego jeśli Twój zespół nie dysponuje odpowiednimi kompetencjami, zleć te działania wyspecjalizowanej agencji.
Wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Twojej witryny przekładają się na stały i stabilny wzrost ilości nowych użytkowników na stronie. Powierzenie odpowiedzialności za ten obszar doświadczonym specjalistom umożliwi pozyskanie wartościowego ruchu. Ważne jest bowiem kto będzie trafiał na Twoją stronę. Przypadkowi, niezainteresowani użytkownicy, nie dokonają przecież tak pożądanej konwersji.
Nie jesteśmy typową agencją SEO. Nie zbieramy jak najwięcej klientów, którym wdrażamy, identyczne, szablonowe działania. My stawiamy na jakość. Opracowujemy unikalny content plan oraz współpracujemy i edukujemy zespół klienta. Z naszej perspektywy sprawdza się dywersyfikacja działań. Nie namawiamy Cię abyś zrezygnował ze swojej agencji SEO – namawiamy cię na zwiększenie efektywności jej działań dzięki naszej współpracy. Polecamy też kompleksową usługę zewnętrznego e-commerce managera, dzięki której masz pewność, że Twój sklep jest dobrze zarządzany.
Wiemy, że na co dzień Ty i Twój zespół jesteście zajęci prowadzeniem własnego biznesu i sprzedażą, dlatego też nie macie czasu na codzienną, efektywną współpracę z agencją SEO czy na sprawdzanie ich efektywności. Jako Akademia Biznesu VORMA dopuszczamy kilka modeli współpracy, takich jak:
Wszystko zależy od obecnej widoczności i potrzeb Twojego serwisu. Dlatego też zapraszamy do współpracy w zakresie pozycjonowania zarówno stron oferujących usługi jak i sklepów internetowych. Zależy nam na długotrwałych i jak najlepszych relacjach oraz na wyposażeniu klienta w wiedzę oraz przeszkolenie z wszelkich niezbędnych narzędzi. Na co dzień dbamy o to aby Twoi pracownicy wiedzieli jak poprawnie budować treści, wprowadzać linki wewnętrzne oraz jak właściwie oznaczać kluczowe frazy. Dołącz do naszego teamu i przekonaj się ile możesz zyskać.