Przez ostatnie dziesięciolecia konsumpcjonizm rządził naszym społeczeństwem i w dużej mierze jest dominuje nadal. Coraz głośniej jednak dobijają się głosy za zrównoważonym konsumpcjonizmem i odejściem od fast fasionizmu. Młodzi zaczynają dostrzegać, że nie muszą mieć coraz większej ilości dóbr i coraz nowszych modeli używanych przedmiotów. Zatem czas na rzeczy używane i recykling
Rzeczy używane w internecie
Hasło „outlet” wyszukiwane jest w internecie średnio 31K razy w miesiącu a „recykling” aż 135K. Jak wynika z badań prowadzonych przez CBOS, zmieniliśmy podejście do kupowania i wykorzystywania rzeczy z drugiej ręki. Kilkanaście lat temu raczej kojarzyliśmy taki styl życia z biedą, dziś filozofia zero waste jest utożsamiana z troską o środowisko i ekologię. Jest też postrzegana jako zwyczajna zaradność!
Dzięki internetowym portalom i aplikacjom widzimy znaczący wzrost sprzedaży rzeczy używanych przez typowych „Kowalskich”. Najczęściej sprzedajemy meble, sprzęt RTV, książki, filmy czy gry komputerowe. Chętnie też wystawiamy rzeczy, z których wyrosły nasze pociechy – od zabawek po artykuły dziecięce.
Recykling domowy to dopiero początek. Rośnie też ilość sklepów internetowych oraz oferta na rynkach marketplace oferujących przedmioty „z duszą”, rzeczy używane, z drugiej ręki. Rośnie też liczba kupujących.
Recykling – rzeczy z drugiej ręki – co sprzedajemy?
Najwięcej ofert na rzeczy używane obejmuje kategorię odzież i obuwie. Sprzedaż tego typu rzeczy deklaruje ponad 90% sprzedających przedmioty, których chce się pozbyć lub wymienić na inne. Drugą dużą grupę stanowi kategoria meble i artykuły wyposażenia wnętrz. Deklarację sprzedaży elementów wyposażenia deklaruje około 30% sprzedających.
Niemal tyle samo procent osób sprzedaje używane zabawki i artykuły dziecięce. To chętnie kupowane przedmioty, gdyż okres użycia zabawek czy odzieży przez dzieci jest stosunkowo krótki a sprzedawane przedmioty nie noszą zbyt wielu śladów użytkowania. Możemy zatem znaleźć niemal nowe artykuły dziecięce w bardzo niskich cenach. Zabawki z recyklingu to niemal hit sprzedażowy.
Czytaj więcej: SEO dla sklepu – 6 kluczowych działań, które wdrożysz sam. |
Outlet meblowy – pomysł na biznes
Rośnie ilość sklepów internetowych oferujących produkty z drugiej ręki. Już co drugi sklep meblowy posiada kategorię outlet meble. Choć wiele z nich to jeszcze „marketingowe” kategorie ściągające ruch i prezentujące zwyczajnie przecenione towary, pojawia się coraz więcej takich, które oferują rzeczy używane lub lekko uszkodzone.
Takie podejście umożliwia sklepom wyprzedawanie towarów pochodzących ze zwrotów lub uszkodzonych w transporcie. Czasem te uszkodzenia są niewielkie a mebel dzięki temu można zakupić w naprawdę atrakcyjnej cenie.
Nie potrzebujesz rzeczy – sprzedawaj zamiast wyrzucać
Jeszcze 20 lat temu niemal 50% rzeczy, których nie potrzebowaliśmy były oddawane rodzinie czy znajomym, około 30% oddawaliśmy do instytucji pomocy charytatywnej a reszta trafiała na śmietnik. Rzeczy używane można było nabyć na „flomarku” czy giełdach samochodowych, choć przedmioty te pochodziły głównie z niemieckich wystawek. Dekadę później już tylko 40% rzeczy trafiało do znajomych a jeszcze więcej na śmietnik.
Rosnąca popularność aplikacji typu OLX czy ostatnio modne Vinted, uświadomiła nam, że przecież możemy sprzedać nieużywaną już odzież czy sprzęt RTV lub meble, możemy też przecież dużo taniej kupić coś używanego dla siebie!
Recykling i outlet to dobry pomysł na biznes
Potencjał biznesowy pośród rzeczy używanych znajdujemy także w branżach RTV i AGD oraz branży elektronicznej – zarówno po stronie produktów jak i części zamiennych. Podobnie jest w branży motoryzacyjnej i narzędziowej. Coraz więcej pojawia się też produktów związanych z branżą gamingową oraz sportową.
Z roku na rok rośnie odsetek przedmiotów, które pojawiają się w internecie, gdzie znajdują kolejnego właściciela. Nie często przedmiot dwukrotnie zmienia właściciela! Warto widzieć rosnący trend i wykorzystać go wplatając w strategię rozwoju własnego biznesu.
Czytaj więcej: Język korzyści – jak zarabiać dzięki dobremu tekstowi |
Już dziś duże marki takie jak IKEA czy marki modowe czy nawet z branży IT, wdrażają rozwiązania związane z wykorzystywaniem przedmiotów „odświeżonych”. Sprawdź jak wiele jest ofert na komputery poleasingowe, materace z wymienionymi pokrowcami czy sprzęt RTV po renowacji.