fbpx

Doskonale wiesz, że Twoja strona musi być pozycjonowana, aby była widoczna w wyszukiwarce Google. Większość myśli, że trzeba do tego zatrudnić specjalistę SEO. Zgadza się. Są jednak rzeczy, które możesz zrobić sam, za darmo! Sprawdź!

SEO - pozycja w wyszukiwarce

Co to jest SEO?

Słowo SEO to angielski skrót od Search Engine Optimization co oznacza optymalizację Twojego serwisu pod wymogi wyszukiwarki. Są to wszystkie działania, które sprawią, że Twoja strona będzie osiągać jak najlepsze pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, zwanych także naturalnymi lub organicznymi 💻.

Osiągnięcie pierwszych miejsc na listach wyszukiwarek (SERP) daje ci przede wszystkim zwiększenie popularności dla Twojej witryny, czyli dużą liczbę wejść na Twoją stronę. Możesz dzięki temu budować rozpoznawalność Twojej marki📈 zwiększać sprzedaż produktów 📊 lub pozyskiwać klientów dla Twoich usług.

Na rynkach międzynarodowych SEO rozumiane jest głównie jako optymalizacja samego serwisu pod kątem wyszukiwarek. W naszym kraju termin ten oznacza szersze działania związane z także z innymi działaniami takimi jak: pozycjonowanie strony internetowej, które obejmuje zarówno optymalizację strony www (audyt serwisu) oraz pozyskiwanie linków zewnętrznych (linkbuilding).

Jaki jest cel działań SEO?

Celem działań SEO dla Ciebie będzie zrozumienie jak reagują wyszukiwarki internetowe na zapytania użytkowników i jak ważne są wpisywane przez nich słowa kluczowe. Następnym krokiem będzie optymalizacja Twojego serwisu.

Nie miej złudzeń – seo nie jest bezpłatne. Przecież ktoś musi te działania wykonać. I nie są to działania jednorazowe. Nad SEO pracuje się ciągle 😮 Pozycje stron w wyszukiwarce się zmieniają. Konkurencja nie śpi i także wykonuje prace 👀. Obserwuj co robią, jakie tworzą treści. Bez względu na to czy będziesz wykonywał działania sam czy zlecisz je specjaliście ☝️ musisz oszacować koszt pracy własnej lub pracy agencji.

Od czego zależy pozycja strony w wyszukiwarce?

Nie ma znaczenia czy masz sklep internetowy, prowadzisz bloga czy masz tylko stronę internetową, która jest wizytówką twojej firmy. Pozycja twojego serwisu zależeć będzie od wielu elementów, a najważniejsze z nich to m.in.:

  • ilość linków wewnętrznych czyli stron statycznych, stron informacyjnych, stron produktowych – im ich więcej tym lepiej; oczywiście strony muszą zawierać unikalne treści i nie dublować fraz, ale o tym później,
  • unikalność treści, wszystkie podstrony ABSOLUTNIE muszą być unikalne, nie kopiujemy treści ani wewnątrz serwisu ani na zewnątrz na innych portalach, marketplacach, social mediach,
  • ilości treści – im więcej ciekawych treści tym lepiej,
  • prawidłowa optymalizacja stron pod kątem SEO – jeśli raz nauczysz się to robić poprawnie, nie będziesz miał z tym problemu,
  • budowanie linków przyjaznych SEO – link jest równie ważny jak tytuł podstrony,
  • zoptymalizowane i unikalne tagi SEO description i SEO title – uzupełnianie tych tagów z pewnością poprawi jakość strony,
  • prawidłowe tagi Hx na podstronach – kluczowa sprawa zwłaszcza dla kategorii sklepu internetowego czy stron statycznych,
  • ilość i jakość linków zewnętrznych – postaw na jakość, nie na ilość.
rodzaje działań SEO

1. Frazy kluczowe w drzewie kategorii / menu

Ustalenie fraz kluczowych i zaprojektowanie drzewa kategorii / menu to pierwsza rzecz, od której powinieneś zacząć planowanie Twojego serwisu 🔩 Nie ma znaczenia czy planujesz utworzenie strony firmowej, bloga czy sklepu internetowego. Strony, które stworzysz jako tzw. statyczne lub strony kategorii (zobacz też: rodzaje podstron internetowych w serwisie internetowym) będą odgrywały kluczową rolę w serwisie.  

Tworząc nazwy dla kategorii sprawdzaj czy rzeczywiście są one wyszukiwane w internecie 🤔 Możesz to zrobić wpisują frazę w wyszukiwarce lub użyć narzędzi takich jak google trends lub ubbersuggest. Jeśli projektujesz sklep internetowy z meblami, zobaczysz nagle, że istotne będzie czy nazwiesz kategorię pokój dziecięcy czy pokój dla dziecka. Ta pierwsza fraza jest po prostu wyszukiwana częściej!

pozycja SEO google trends

Warto też budować wiele podkategorii, czyli mocno rozbudowane drzewko. Takie rozbudowane drzewko, czyli duża liczba podstron z unikalnymi długimi frazami ułatwi pozycjonowanie.

Dla pokoju dziecięcego stworzysz podkategorie np. biurka dziecięce, szafy dziecięce itd. Warto też dodać jeszcze niższe podkategorie takie jak białe biurka dziecięce, małe biurka dziecięce itd. Dzięki temu uzyskasz pozycje z tzw. długiego ogona. Pamiętaj, że tak rozbudowanego drzewa 🌳 nie musisz w całości pokazywać w menu.

2. Unikalne treści – eliminuj duplikację

Tak, potwierdzam. Wszystkie treści, teksty a najlepiej jeszcze zdjęcia powinny być unikalne ale i wartościowe. Mówisz nie da się? 😱 Da się. Wysoko są właśnie ci, którzy tworzą takie treści. Cała reszta kopiujących jest poniżej.

Długie, rozbudowane i ciekawe opisy nie tylko sprawiają, że twoja strona jest wyżej pozycjonowana. Użytkownicy serwisu z pewnością docenią ilość i jakość informacji, które im prezentujesz. Tak więc nie tylko unikalność ale i ich użyteczność będzie kluczowa.

Pewnie zetknąłeś się z terminem content marketing, czyli taką strategią marketingową, która polega na regularnym tworzeniu oraz dystrybucji atrakcyjnych i przydatnych treści. Działania te mają za zadanie zainteresować i utrzymać ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców, którą chcemy nakłonić do działania (np. zakupu produktów lub usług) aby ostatecznie osiągnąć zysk.

3. Tagi SEO title i SEO description

Prawidłowe tagi SEO title i seo description. Brzmi tajemniczo, jednak jest to banalnie proste. Po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarce widzimy trzypozycyjne propozycje podstron:

  • szary adres URL, zaczynający się od https://
  • duży niebieski tytuł strony czyli nasze SEO title
  • szary opis strony czyli nasze SEO descripiton

Teraz wystarczy, że znajdziesz miejsce, które w Twoim serwisie odpowiada za tworzenie tych tagów 🤘 Jeśli pracujesz na Worpressie – zainstaluj wtyczkę, która pomoże Ci w optymalizacji treści pod seo. Jedną z lepszych jest SEO Yoast. Po zainstalowaniu wtyczki, na każdej podstronie, na dole  znajdziesz miejsce do uzupełnienia tych treści. W sklepach internetowych typu Shoper, Shoplo, Atomstore – edycję tagów znajdziesz w zakładkach SEO lub pozycjonowanie.

SEO title powinno być spójne z adresem url więc jeśli strona kategorii Twojego sklepu nazywa się POKÓJ DZIECIĘCY to:

SEO title może brzmieć: Pokój dziecięcy – meble | TwójSerwis.pl

Adres url: https://twojserwis.pl/pokoj-dzieciecy

Seo description POWINNO zawierać kluczową frazę czyli przykładowo: Pokój dziecięcy rodem z bajki? Tak! Wejdź i zobacz fantastyczne aranżacje pokoju dla dziecka!

Jeśli Twój serwis umożliwia wprowadzanie emotikonek – nie krępuj się. Tylko z nimi nie przesadzaj.

4. Odpowiednie nagłówki H1, H2, H3

Jak większość będziesz używał nagłówków Hx jako ustalenia wielkości tytułów i to jest ok. To jedna z możliwości ich wykorzystania. Ważniejsze jest jednak ich wykorzystanie pod kątem SEO.

Rodzaje nagłówków Hx

Oznaczenie H1 – to najważniejszy nagłówek na stronie, podstronie. Może być użyty tylko raz. I to jest kluczowa kwestia. Z reguły takim nagłówkiem oznaczone są nazwy strony głównej, stron statycznych i informacyjnych oraz stron kategorii. Każdy inny nagłówek powinien być oznaczony jako H2 i wyżej.

Oznaczenie H2 – to nic innego jak drugi stopień ważności jak w spisie treści. Z reguły oznacza się tym nagłówkiem nazwy stron z produktami oraz główne śródtytuły w tekstach np. w opisach kategorii czy artykułach blogowych.

Pozostałe nagłówki H3, H4, H5 możemy, nie musimy używać. Pamiętajmy jednak, że powinna być zachowana kolejność ich używania. Jeśli mamy tytuł oznaczony jako H2 to mniej ważny śródtytuł powinien mieć oznaczenie H3. Zobacz jak to wygląda na schemacie:

SEO nagłówki H1 H2 H3

Nie miej złudzeń, że tylko oznaczenia nagłówków mają znaczenie. Sprawdź też nagłówki na bloga – jak tworzyć krzykliwe hasła reklamowe.

5. SEO blog – dlaczego warto?

Obecnie, bez bloga, ciężko wypozycjonować dobrze serwis. Dlaczego? Jeśli tworzysz np. stronę firmową będziesz miał ograniczoną ilość stron statycznych i informacyjnych. Po wyczerpaniu takich stron jak: o firmie, o nas, oferta, realizacje, kontakt itp. masz małe pole do popisu w kwestii pozyskania ruchu na interesujące cię frazy.

Zasady SEO dla bloga w serwisie

Tworząc bloga masz nieskończenie wiele możliwości pozyskiwania ruchu. Zadbaj jednak żeby:

  • twój sklep miał więcej produktów niż artykułów blogowych, tak aby sklep internetowy nie stał się blogiem; jeśli nie masz takich zasobów, możesz pomyśleć rozbudowaniu bazy produktowej o dropshipping,
  • nie duplikuj fraz, które masz już na stronach kategorii, stronach informacyjnych!,
  • pisz ciekawe, wartościowe treści,
  • pisząc artykuł wprowadzaj naturalnie linki wewnętrzne do swoich produktów i kategorii.
  • zoptymalizuj wpisy, zobacz jak pisać artykuły na bloga,
  • pisz teksty regularnie – przynajmniej 1-2 miesięcznie.

Jeśli nie masz czasu na copywriting pamiętaj, że możesz go zlecić profesjonalistom. Napisz do nas a chętnie wycenimy tworzenie treści dla Twojego serwisu. Zobacz co możemy dla Ciebie zrobić: oferta dla sklepów internetowych.

6. Liki wewnętrzne i zewnętrzne

Oba rodzaje linków są ważne. Te pierwsze będą wpływać na jakość strony, te drugie będą decydować o tym jak często „mówi się” w sieci o Twoim serwisie.

Linkowanie wewnętrzne – zasady

Poprawne linkowanie to jedna z ważniejszych kwestii. Jak wiesz, kluczową kwestią jest utrzymanie użytkownika w serwisie na tyle długo, aby zechciał zrobić to co chcesz: kupił produkt, zamówił usługę, zasubskrybował kanał, zapisał się na szkolenie itp. Aby utrzymać użytkownika powinieneś umieszczać różnorodne linki, które umożliwią mu przeklikiwanie się przez Twoją stronę. Wyniki takich działań zobaczysz jako zmniejszający się wskaźnik odrzuceń. Im będzie niższy tym lepiej. Będzie to znaczyło, że użytkownicy znajdują ciekawe treści w Twoim serwisie.

Linkowanie zewnętrzne – link building

Czy o Twoim serwisie „mówi się” w sieci? Nie? No to nie istniejesz. To tak jak z popularnością celebryty. Im częściej i więcej mówią tym lepiej. Podobnie jak z celebrytami mogą mówić źle i dobrze. I w przypadku link buildingu również ma znaczenie.

Jeśli jakiś serwis zamieszcza wpis o Twojej stronie możesz mieć z tego dwie korzyści: jedna, kiedy ktoś kto to przeczyta rzeczywiście kliknie w link i przejdzie do Twojego serwisu. Taki ruch w Google Analytics zobaczysz jako reffereal. Druga to zaindeksowany link zewnętrzny, zliczony przez roboty googla.

I gdzie ta „jakość” linka?

Przede wszystkim link zewnętrzny, dla swojej ważności pod kątem SEO powinien być oznaczony atrybutem „dofollow”. Domyślnie wszystkie linki mają taki atrybut i nie musi być on oznaczony.

Jeśli kupujesz artykuł sponsorowany, to wymagaj jednak jego oznaczenia. Gorzej jeśli portal napisze artykuł, w którym twój link będzie oznaczony jako „nofollow”. Pod kątem seo nie masz z tego kompletnie nic. Pozostaje nadzieja, że użytkownicy będą w niego klikać.

O jakości linku decyduje też jakość i pozycja serwisu, który umieszcza też link do Twojej strony. Im ważniejszy i większy serwis tym lepiej dla Ciebie. I tu niespodzianka, w miarę rozwoju Twojego serwisu pozyskiwanie takich linków będzie droższe, bo będziesz je zamawiał od coraz większych serwisów.

Nie wiesz gdzie szukać takich stron, jak zamawiać artykuły sponsorowane? Nic prostszego. Dzwoń do nas!