Doskonale wiesz, 偶e Twoja strona musi by膰 pozycjonowana, aby by艂a widoczna w wyszukiwarce Google. Wi臋kszo艣膰 my艣li, 偶e trzeba do tego zatrudni膰 specjalist臋 SEO. Zgadza si臋. S膮 jednak rzeczy, kt贸re mo偶esz zrobi膰 sam, za darmo! Sprawd藕!

SEO - pozycja w wyszukiwarce

Co to jest SEO?

S艂owo SEO to angielski skr贸t od Search Engine Optimization co oznacza optymalizacj臋 Twojego serwisu pod wymogi wyszukiwarki. S膮 to wszystkie dzia艂ania, kt贸re sprawi膮, 偶e Twoja strona b臋dzie osi膮ga膰 jak najlepsze pozycje w bezp艂atnych wynikach wyszukiwania, zwanych tak偶e naturalnymi lub organicznymi 馃捇.

Osi膮gni臋cie pierwszych miejsc na listach wyszukiwarek (SERP) daje ci przede wszystkim zwi臋kszenie popularno艣ci dla Twojej witryny, czyli du偶膮 liczb臋 wej艣膰 na Twoj膮 stron臋. Mo偶esz dzi臋ki temu budowa膰 rozpoznawalno艣膰 Twojej marki馃搱 zwi臋ksza膰 sprzeda偶 produkt贸w 馃搳 lub pozyskiwa膰 klient贸w dla Twoich us艂ug.

Na rynkach mi臋dzynarodowych SEO rozumiane jest g艂贸wnie jako optymalizacja samego serwisu pod k膮tem wyszukiwarek. W naszym kraju termin ten oznacza szersze dzia艂ania zwi膮zane z tak偶e z innymi dzia艂aniami takimi jak: pozycjonowanie strony internetowej, kt贸re obejmuje zar贸wno optymalizacj臋 strony www (audyt serwisu) oraz pozyskiwanie link贸w zewn臋trznych (linkbuilding).

Jaki jest cel dzia艂a艅 SEO?

Celem dzia艂a艅 SEO dla Ciebie b臋dzie zrozumienie jak reaguj膮 wyszukiwarki internetowe na zapytania u偶ytkownik贸w i jak wa偶ne s膮 wpisywane przez nich s艂owa kluczowe. Nast臋pnym krokiem b臋dzie optymalizacja Twojego serwisu.

Nie miej z艂udze艅 鈥 seo nie jest bezp艂atne. Przecie偶 kto艣 musi te dzia艂ania wykona膰. I nie s膮 to dzia艂ania jednorazowe. Nad SEO pracuje si臋 ci膮gle 馃槷 Pozycje stron w wyszukiwarce si臋 zmieniaj膮. Konkurencja nie 艣pi i tak偶e wykonuje prace 馃憖. Obserwuj co robi膮, jakie tworz膮 tre艣ci. Bez wzgl臋du na to czy b臋dziesz wykonywa艂 dzia艂ania sam czy zlecisz je specjali艣cie 鈽濓笍 musisz oszacowa膰 koszt pracy w艂asnej lub pracy agencji.

Od czego zale偶y pozycja strony w wyszukiwarce?

Nie ma znaczenia czy masz sklep internetowy, prowadzisz bloga czy masz tylko stron臋 internetow膮, kt贸ra jest wizyt贸wk膮 twojej firmy. Pozycja twojego serwisu zale偶e膰 b臋dzie od wielu element贸w, a najwa偶niejsze z nich to m.in.:

  • ilo艣膰 link贸w wewn臋trznych czyli stron statycznych, stron informacyjnych, stron produktowych 鈥 im ich wi臋cej tym lepiej; oczywi艣cie strony musz膮 zawiera膰 unikalne tre艣ci i nie dublowa膰 fraz, ale o tym p贸藕niej,
  • unikalno艣膰 tre艣ci, wszystkie podstrony ABSOLUTNIE musz膮 by膰 unikalne, nie kopiujemy tre艣ci ani wewn膮trz serwisu ani na zewn膮trz na innych portalach, marketplacach, social mediach,
  • prawid艂owa optymalizacja stron pod k膮tem SEO 鈥 je艣li raz nauczysz si臋 to robi膰 poprawnie, nie b臋dziesz mia艂 z tym problemu,
  • budowanie link贸w przyjaznych SEO 鈥 link jest r贸wnie wa偶ny jak tytu艂 podstrony,
  • zoptymalizowane i unikalne tagi SEO description i SEO title 鈥 uzupe艂nianie tych tag贸w z pewno艣ci膮 poprawi jako艣膰 strony,
  • prawid艂owe tagi Hx na podstronach 鈥 kluczowa sprawa zw艂aszcza dla kategorii sklepu internetowego czy stron statycznych,
  • ilo艣膰 i jako艣膰 link贸w zewn臋trznych 鈥 postaw na jako艣膰, nie na ilo艣膰.
rodzaje dzia艂a艅 SEO

1. Frazy kluczowe w drzewie kategorii / menu

Ustalenie fraz kluczowych i zaprojektowanie drzewa kategorii / menu to pierwsza rzecz, od kt贸rej powiniene艣 zacz膮膰 planowanie Twojego serwisu 馃敥 Nie ma znaczenia czy planujesz utworzenie strony firmowej, bloga czy sklepu internetowego. Strony, kt贸re stworzysz jako tzw. statyczne lub strony kategorii (zobacz te偶: rodzaje podstron internetowych w serwisie internetowym) b臋d膮 odgrywa艂y kluczow膮 rol臋 w serwisie. 聽

Tworz膮c nazwy dla kategorii sprawdzaj czy rzeczywi艣cie s膮 one wyszukiwane w internecie 馃 Mo偶esz to zrobi膰 wpisuj膮 fraz臋 w wyszukiwarce lub u偶y膰 narz臋dzi takich jak google trends lub ubbersuggest. Je艣li projektujesz sklep internetowy z meblami, zobaczysz nagle, 偶e istotne b臋dzie czy nazwiesz kategori臋 pok贸j dzieci臋cy czy pok贸j dla dziecka. Ta pierwsza fraza jest po prostu wyszukiwana cz臋艣ciej!

pozycja SEO google trends

Warto te偶 budowa膰 wiele podkategorii, czyli mocno rozbudowane drzewko. Takie rozbudowane drzewko, czyli du偶a liczba podstron z unikalnymi d艂ugimi frazami u艂atwi pozycjonowanie.

Dla pokoju dzieci臋cego stworzysz podkategorie np. biurka dzieci臋ce, szafy dzieci臋ce itd. Warto te偶 doda膰 jeszcze ni偶sze podkategorie takie jak bia艂e biurka dzieci臋ce, ma艂e biurka dzieci臋ce itd. Dzi臋ki temu uzyskasz pozycje z tzw. d艂ugiego ogona. Pami臋taj, 偶e tak rozbudowanego drzewa 馃尦 nie musisz w ca艂o艣ci pokazywa膰 w menu.

2. Unikalne tre艣ci 鈥 eliminuj duplikacj臋

Tak, potwierdzam. Wszystkie tre艣ci, teksty a najlepiej jeszcze zdj臋cia powinny by膰 unikalne ale i warto艣ciowe. M贸wisz nie da si臋? 馃槺 Da si臋. Wysoko s膮 w艂a艣nie ci, kt贸rzy tworz膮 takie tre艣ci. Ca艂a reszta kopiuj膮cych jest poni偶ej.

D艂ugie, rozbudowane i ciekawe opisy nie tylko sprawiaj膮, 偶e twoja strona jest wy偶ej pozycjonowana. U偶ytkownicy serwisu z pewno艣ci膮 doceni膮 ilo艣膰 i jako艣膰 informacji, kt贸re im prezentujesz. Tak wi臋c nie tylko unikalno艣膰 ale i ich u偶yteczno艣膰 b臋dzie kluczowa.

Pewnie zetkn膮艂e艣 si臋 z terminem content marketing, czyli tak膮 strategi膮 marketingow膮, kt贸ra polega na regularnym tworzeniu oraz dystrybucji atrakcyjnych i przydatnych tre艣ci. Dzia艂ania te maj膮 za zadanie zainteresowa膰 i utrzyma膰 艣ci艣le sprecyzowan膮 grup臋 odbiorc贸w, kt贸r膮 chcemy nak艂oni膰 do dzia艂ania (np. zakupu produkt贸w lub us艂ug) aby ostatecznie osi膮gn膮膰 zysk.

3. Tagi SEO title i SEO description

Prawid艂owe tagi SEO title i seo description. Brzmi tajemniczo, jednak jest to banalnie proste. Po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarce widzimy trzypozycyjne propozycje podstron:

  • szary adres URL, zaczynaj膮cy si臋 od https://
  • du偶y niebieski tytu艂 strony czyli nasze SEO title
  • szary opis strony czyli nasze SEO descripiton

Teraz wystarczy, 偶e znajdziesz miejsce, kt贸re w Twoim serwisie odpowiada za tworzenie tych tag贸w 馃 Je艣li pracujesz na Worpressie 鈥 zainstaluj wtyczk臋, kt贸ra pomo偶e Ci w optymalizacji tre艣ci pod seo. Jedn膮 z lepszych jest SEO Yoast. Po zainstalowaniu wtyczki, na ka偶dej podstronie, na dole 聽znajdziesz miejsce do uzupe艂nienia tych tre艣ci. W sklepach internetowych typu Shoper, Shoplo, Atomstore 鈥 edycj臋 tag贸w znajdziesz w zak艂adkach SEO lub pozycjonowanie.

SEO title powinno by膰 sp贸jne z adresem url wi臋c je艣li strona kategorii Twojego sklepu nazywa si臋 POK脫J DZIECI臉CY to:

SEO title mo偶e brzmie膰: Pok贸j dzieci臋cy 鈥 meble | Tw贸jSerwis.pl

Adres url: https://twojserwis.pl/pokoj-dzieciecy

Seo description POWINNO zawiera膰 kluczow膮 fraz臋 czyli przyk艂adowo: Pok贸j dzieci臋cy rodem z bajki? Tak! Wejd藕 i zobacz fantastyczne aran偶acje pokoju dla dziecka!

Je艣li Tw贸j serwis umo偶liwia wprowadzanie emotikonek 鈥 nie kr臋puj si臋. Tylko z nimi nie przesadzaj.

4. Odpowiednie nag艂贸wki H1, H2, H3

Jak wi臋kszo艣膰 b臋dziesz u偶ywa艂 nag艂贸wk贸w Hx jako ustalenia wielko艣ci tytu艂贸w i to jest ok. To jedna z mo偶liwo艣ci ich wykorzystania. Wa偶niejsze jest jednak ich wykorzystanie pod k膮tem SEO.

Rodzaje nag艂贸wk贸w Hx

Oznaczenie H1 鈥 to najwa偶niejszy nag艂贸wek na stronie, podstronie. Mo偶e by膰 u偶yty tylko raz. I to jest kluczowa kwestia. Z regu艂y takim nag艂贸wkiem oznaczone s膮 nazwy strony g艂贸wnej, stron statycznych i informacyjnych oraz stron kategorii. Ka偶dy inny nag艂贸wek powinien by膰 oznaczony jako H2 i wy偶ej.

Oznaczenie H2 鈥 to nic innego jak drugi stopie艅 wa偶no艣ci jak w spisie tre艣ci. Z regu艂y oznacza si臋 tym nag艂贸wkiem nazwy stron z produktami oraz g艂贸wne 艣r贸dtytu艂y w tekstach np. w opisach kategorii czy artyku艂ach blogowych.

Pozosta艂e nag艂贸wki H3, H4, H5 mo偶emy, nie musimy u偶ywa膰. Pami臋tajmy jednak, 偶e powinna by膰 zachowana kolejno艣膰 ich u偶ywania. Je艣li mamy tytu艂 oznaczony jako H2 to mniej wa偶ny 艣r贸dtytu艂 powinien mie膰 oznaczenie H3. Zobacz jak to wygl膮da na schemacie:

SEO nag艂贸wki H1 H2 H3

Nie miej z艂udze艅, 偶e tylko oznaczenia nag艂贸wk贸w maj膮 znaczenie. Sprawd藕 te偶 nag艂贸wki na bloga – jak tworzy膰 krzykliwe has艂a reklamowe.

5. SEO blog – dlaczego warto?

Obecnie, bez bloga, ci臋偶ko wypozycjonowa膰 dobrze serwis. Dlaczego? Je艣li tworzysz np. stron臋 firmow膮 b臋dziesz mia艂 ograniczon膮 ilo艣膰 stron statycznych i informacyjnych. Po wyczerpaniu takich stron jak: o firmie, o nas, oferta, realizacje, kontakt itp. masz ma艂e pole do popisu w kwestii pozyskania ruchu na interesuj膮ce ci臋 frazy.

Zasady SEO dla bloga w serwisie

Tworz膮c bloga masz niesko艅czenie wiele mo偶liwo艣ci pozyskiwania ruchu. Zadbaj jednak 偶eby:

  • tw贸j sklep mia艂 wi臋cej produkt贸w ni偶 artyku艂贸w blogowych, tak aby sklep internetowy nie sta艂 si臋 blogiem; je艣li nie masz takich zasob贸w, mo偶esz pomy艣le膰 rozbudowaniu bazy produktowej o dropshipping,
  • nie duplikuj fraz, kt贸re masz ju偶 na stronach kategorii, stronach informacyjnych!,
  • pisz ciekawe, warto艣ciowe tre艣ci,
  • pisz膮c artyku艂 wprowadzaj naturalnie linki wewn臋trzne do swoich produkt贸w i kategorii.
  • zoptymalizuj wpisy, zobacz jak pisa膰 artyku艂y na bloga,
  • pisz teksty regularnie 鈥 przynajmniej 1-2 miesi臋cznie.

Je艣li nie masz czasu na copywriting pami臋taj, 偶e mo偶esz go zleci膰 profesjonalistom. Napisz do nas a ch臋tnie wycenimy tworzenie tre艣ci dla Twojego serwisu. Zobacz co mo偶emy dla Ciebie zrobi膰: oferta dla sklep贸w internetowych.

6. Liki wewn臋trzne i zewn臋trzne

Oba rodzaje link贸w s膮 wa偶ne. Te pierwsze b臋d膮 wp艂ywa膰 na jako艣膰 strony, te drugie b臋d膮 decydowa膰 o tym jak cz臋sto 鈥瀖贸wi si臋鈥 w sieci o Twoim serwisie.

Linkowanie wewn臋trzne – zasady

Poprawne linkowanie to jedna z wa偶niejszych kwestii. Jak wiesz, kluczow膮 kwesti膮 jest utrzymanie u偶ytkownika w serwisie na tyle d艂ugo, aby zechcia艂 zrobi膰 to co chcesz: kupi艂 produkt, zam贸wi艂 us艂ug臋, zasubskrybowa艂 kana艂, zapisa艂 si臋 na szkolenie itp. Aby utrzyma膰 u偶ytkownika powiniene艣 umieszcza膰 r贸偶norodne linki, kt贸re umo偶liwi膮 mu przeklikiwanie si臋 przez Twoj膮 stron臋. Wyniki takich dzia艂a艅 zobaczysz jako zmniejszaj膮cy si臋 wska藕nik odrzuce艅. Im b臋dzie ni偶szy tym lepiej. B臋dzie to znaczy艂o, 偶e u偶ytkownicy znajduj膮 ciekawe tre艣ci w Twoim serwisie.

Linkowanie zewn臋trzne 鈥 link building

Czy o Twoim serwisie 鈥瀖贸wi si臋鈥 w sieci? Nie? No to nie istniejesz. To tak jak z popularno艣ci膮 celebryty. Im cz臋艣ciej i wi臋cej m贸wi膮 tym lepiej. Podobnie jak z celebrytami mog膮 m贸wi膰 藕le i dobrze. I w przypadku link buildingu r贸wnie偶 ma znaczenie.

Je艣li jaki艣 serwis zamieszcza wpis o Twojej stronie mo偶esz mie膰 z tego dwie korzy艣ci: jedna, kiedy kto艣 kto to przeczyta rzeczywi艣cie kliknie w link i przejdzie do Twojego serwisu. Taki ruch w Google Analytics zobaczysz jako reffereal. Druga to zaindeksowany link zewn臋trzny, zliczony przez roboty googla.

I gdzie ta 鈥瀓ako艣膰鈥 linka?

Przede wszystkim link zewn臋trzny, dla swojej wa偶no艣ci pod k膮tem SEO powinien by膰 oznaczony atrybutem 鈥dofollow鈥. Domy艣lnie wszystkie linki maj膮 taki atrybut i nie musi by膰 on oznaczony.

Je艣li kupujesz artyku艂 sponsorowany, to wymagaj jednak jego oznaczenia. Gorzej je艣li portal napisze artyku艂, w kt贸rym tw贸j link b臋dzie oznaczony jako 鈥nofollow鈥. Pod k膮tem seo nie masz z tego kompletnie nic. Pozostaje nadzieja, 偶e u偶ytkownicy b臋d膮 w niego klika膰.

O jako艣ci linku decyduje te偶 jako艣膰 i pozycja serwisu, kt贸ry umieszcza te偶 link do Twojej strony. Im wa偶niejszy i wi臋kszy serwis tym lepiej dla Ciebie. I tu niespodzianka, w miar臋 rozwoju Twojego serwisu pozyskiwanie takich link贸w b臋dzie dro偶sze, bo b臋dziesz je zamawia艂 od coraz wi臋kszych serwis贸w.

Nie wiesz gdzie szuka膰 takich stron, jak zamawia膰 artyku艂y sponsorowane? Nic prostszego. Dzwo艅 do nas!