fbpx

Prezentowanie najniższej ceny z ostatnich 30 dni w sklepach internetowych i stacjonarnych – jeśli jeszcze nie wiesz o co chodzi, szybko przeczytaj: Dyrektywa Omnibus – Twoja checklista! 🤔 Jako przedsiębiorcy otrzymaliśmy kilkanaście dni ⏰ na wdrożenie wszystkich zmian związanych z dyrektywą Omnibus i innymi zmianami w przepisach prawnych, obowiązujących od 1 stycznia 2023r.

Kiedy nie muszę prezentować najniższej ceny przy obniżce?

Kluczowa sprawa to trzymać się wytycznych w przepisach. Jeśli więc przecena dotyczy ostatnich 30 dni to co jeśli będziesz je organizował rzadziej, a sprawa promocji wiązanych? No właśnie – zobacz co możesz wykorzystać:

  1. Hasła marketingowe nie wskazujące wysokości obniżki
  2. Promocje ilościowe i pakiety produktów lub usług
  3. Programy lojalnościowe
  4. Oferty dedykowane dla wybranych grup klientów
  5. Obniżki organizowane co 31 dni
  6. Prezentacja cen – co jeszcze warto wiedzieć?

Zobacz: Usługi copywritingu dla Twojego sklepu


Hasła marketingowe nie wskazujące wysokości obniżki

Jeśli w swojej reklamie nie wskazujesz jak wysoką obniżkę, promocję czy wyprzedaż organizujesz w swoim sklepie, nie musisz jej uwzględniać przy prezentowaniu obniżek w poszczególnych produktach.

Zgodnie z dyrektywą nie musisz uwzględniać w prezentacji cen ogólnych haseł marketingowych. Stosuj hasła takie jak: „najlepsza oferta”, „najniższe ceny”, które służą do promocji oferty lub porównania do ofert innych sprzedających. Nie odwołuj się w nich do konkretnej obniżki cen.

PAMIĘTAJ: oświadczenia marketingowe podlegają jednak przepisom o nieuczciwych praktykach rynkowych. Warto więc uważać na hasła w stylu „gwarancja dożywotnia”, „u nas najtaniej”. Tego typu zapewnienia powinny być zgodne z prawdą. W przeciwnym razie to czarna praktyka rynkowa.

Promocje ilościowe i pakiety produktów lub usług

Zgodnie z nowymi przepisami i dyrektywą Omnibus nie musisz uwzględniać w przedstawianych cenach produktów innych technik prezentowania przewagi cenowej, które nie są obniżkami cen, np. oferty wiązane – warunkowe.

Możesz proponować promocje w stylu drugi produkt taniej, kup 2+1, trzeci produkt gratis. Tego typu promocje, gdzie konieczne jest spełnienie warunków ilościowych, wiązanych, nie muszą być uwzględniane przy prezentowaniu najniższej ceny w ostatnich 30 dniach przed obniżką.

Tu też pamiętaj o tym, że hasła takie podlegają dyrektywie o nieuczciwych praktykach handlowych. Jeśli więc rzeczywiście przygotowujesz promocję, w której jeden z produktów jest gratis – to niech rzeczywiście będzie. Jego wartość powinna pokryć Twoja marża handlowa.

Programy lojalnościowe

Zgodnie z dyrektywą nie musisz uwzględniać w prezentacji cen przygotowanych w ramach programów lojalnościowych dla swoich klientów 🤗 Wykorzystaj ten potencjał.

Jeśli więc wysyłasz swoim stałym klientom kody rabatowe, wręczasz kupony lub karty rabatowe, które uprawniają do otrzymania zniżki na wszystkie lub wybrane produkty w dłuższych, nieprzerywanych okresach np. pół roku, rok, lub jeśli umożliwiasz gromadzenie punktów, które konsument może wykorzystać w przyszłym okresie w formie rabatu, nie musisz uwzględniać tych obniżek.

Nie wiesz jak wykorzystać swoją bazę klientów lub jak wysyłać im cykliczne, dedykowane kody rabatowe? Daj znać – chętnie Cię w tym wesprzemy. Zobacz też naszą ofertę w postaci „Zewnętrznego E-commerce Managera dla Twojego sklepu„.

Oferty dedykowane dla wybranych grup klientów

Zgodnie z dyrektywą nie musisz uwzględniać w prezentacji cen przygotowanych w ramach 👉spersonalizowanych kodów rabatowych np. za zapis do newslettera ✅ promocje urodzinowe ✅ dla osób, które już dokonały zakupu itp.

Możesz więc tworzyć dedykowane promocje dla wybranych grup klientów, które nie są dostępne dla wszystkich. Takie techniki sprzedaży nie podlegają obowiązkowi prezentowania historii cen sprzed 30 dni od obniżki.

Obniżki organizowane co 31 dni

Kluczową kwestią w prezentowaniu historii cen jest czas. Jeśli twoje promocje będą organizowane co więcej niż 30 dni, choćby co 31, nie musisz ich już uwzględniać i prezentować ostatniej, niższej ceny.

Możesz też co 30 dni wybierać inne grupy asortymentowe 🛒 które obejmiesz promocją tak aby uniknąć dłuższych promocji na te same produkty. Wystarczy, że będziesz pilnował terminu organizacji takich promocji.

Prezentacja cen – co jeszcze warto wiedzieć?

Pamiętaj, że Inspekcja handlowa podczas kontroli może zażądać od Ciebie historii cen dla produktu z ostatnich dwóch lat. Zadbaj więc o właściwą archiwizację wszelkich obniżek i organizowanych promocji dla całego sklepu. Warto tworzyć regulaminy promocji, zwłaszcza dla handlu stacjonarnego.

Warto też stosować promocje, które nie wprowadzają klientów w błąd. Nie można przeceniać dwóch produktów np. o 50% a reszty o 5% a na banerze umieszczać informację że to wyprzedaż do -50%. Tego typu zagrywki to czarna praktyka rynkowa. Pamiętaj też, że podobną, czarną praktyką są wieczne promocje. Niestety obie te formy promocji można znaleźć w wielu sklepach, zarówno stacjonarnych jak i internetowych.

Przygotuj więc atrakcyjne akcje promocyjne, szczególnie dla swoich klientów. Organizuj 30 dniowe obniżki z 31-dniową przerwą, a w tym czasie dostosuj swój e-commerce do nowych wymogów. 👊 Powodzenia!

Autor: Renata Dasek

Newsletter VORMA - dołącz do nas!

Jeśli chcesz otrzymywać od czasu do czasu powiadomienia o nowych, wartościowych artykułach, zapisz się do naszego newslettera. Wysyłamy tylko ciekawe artykuły i porady e-commerce. Zapraszamy!

Please wait...

Dziękujemy za zaufanie! Super, że do nas dołączasz. Pamiętaj, że możesz się wypisać w każdej chwili.