fbpx

Spis tre艣ci:

  1. Dyrektywa Omnibus – Twoja checklista!
  2. Reklamacje klientowskie – zmiany od 1 stycznia 2023.
  3. Prezentowanie najni偶szej ceny z ostatnich 30 dni przed obni偶k膮.
  4. Opinie w sklepie i ich weryfikowanie.
  5. Infolinia w sklepie internetowym.
  6. Towary outletowe – wymogi.
  7. Kancelarie prawne – czy warto korzysta膰?

Dyrektywa Omnibus – wszyscy o tym pisz膮, ale co w sumie trzeba zrobi膰? 馃 Masz ju偶 dosy膰 rozbudowanych artyku艂贸w na ten temat? Zobacz co wdro偶y膰 w tym zakresie oraz jakie s膮 nowe, kluczowe przepisy, obowi膮zuj膮ce od 1 stycznia 2023 r. dla sklep贸w internetowych i stacjonarnych! Sprawd藕 nasz膮 kr贸tk膮 checklist臋!

Dyrektywa Omnibus – Twoja checklista:

  1. Reklamacje: r臋kojmi臋 zast臋puje „niezgodno艣膰 towaru z umow膮” – dostosuj regulamin.
  2. Zmiana z 4 roszcze艅 konsumenta do 2 na starcie przy reklamacji: zmie艅 formularze reklamacji, dostosuj procedury,
  3. Nowa karta gwarancyjna + zasady gwarancji (je艣li je oferujesz klientowi).
  4. Skraca si臋 okres ustosunkowania si臋 na reklamacj臋 klienta do 14 dni (na towary konsumpcyjne ju偶 by艂o 14 dni),
  5. Prezentowanie historii przecen: zacznij archiwizowa膰 wszystkie przeceny, promocje, wyprzeda偶e (systemowo).
  6. Na karcie produktu przy obni偶ce prezentuj „Najni偶sz膮 cen臋 z 30 dni przed obni偶k膮„.
  7. Do historii cen bierzesz zar贸wno obni偶ki na produkcie jak i globalne obni偶ki % w sklepie.
  8. Najni偶sz膮 cen臋 z 30 dni prezentuj te偶 w salonach stacjonarnych.
  9. Mo偶esz mie膰 odr臋bn膮 polityk臋 cenow膮 offline i online i te kana艂y nie musz膮 si臋 艂膮czy膰.
  10. Zacznij weryfikowa膰 zbierane opinie w sklepie i poinformuj klienta jak to robisz.
  11. Informacj臋 o sposobie weryfikacji opinii umie艣膰 w regulaminie i w miejscu publikacji opinii.
  12. Umie艣膰 te偶 informacj臋 czy weryfikowa艂e艣 opinie przed 1 stycznia 2023r.
  13. Dokonaj zmiany w polityce prywatno艣ci (zmiana okresu przechowywania danych w zw. ze zmian膮 przedawnienia).
  14. Dokonaj odpowiednich modyfikacji szablonu sklepu.
  15. Wypu艣膰 maila informuj膮cego klient贸w o zmianie dokument贸w i przepis贸w.
  16. Zapewnij klientom rzeczywisty i sprawny kontakt z Twoim sklepem.
  17. Zle膰 audyt wyspecjalizowanej w e-commerce kancelarii prawnej po wprowadzeniu zmian lub zle膰 im kompleksowo wszystkie zmiany dokument贸w.

Jak wdro偶y膰 zmiany wynikaj膮ce z Dyrektywy Omnibus?

Zastanawiasz si臋 jak Ty to wszystko ogarniesz i kiedy? 馃槺 No c贸偶, na pocieszenie dodam, 偶e w takiej samej sytuacji s膮 niemal wszyscy przedsi臋biorcy, prowadz膮cy sprzeda偶 detaliczn膮 towar贸w lub us艂ug.

Najwi臋cej kosztownych zmian maj膮 Ci, kt贸rzy prowadz膮 sprzeda偶 online, a czasu na wdro偶enie w sumie nie dostali wcale. 呕aden ma艂y e-biznes nie pozwoli艂by sobie na wcze艣niejsze wdra偶anie kosztownych zmian przed wej艣ciem w 偶ycie stosownych przepis贸w, kt贸re przecie偶… mog艂yby nie wej艣膰.

Je艣li nie zrozumia艂e艣 kt贸rego艣 z ww. punkt贸w – nie martw si臋 – b臋dziemy wyja艣nia膰 wszystkie poszczeg贸lne kroki. Dyrektywa Omnibus nie b臋dzie ju偶 taka straszna. Nie masz czasu ogarnia膰 takich temat贸w? Zawsze mo偶esz skorzysta膰 z naszej oferty „Zewn臋trznego e-commmerce managera„!

Dyrektywa Omnibus checklista

Reklamacje klientowskie – zmiany od 1 stycznia 2023

Przede wszystkim pojawia nam si臋 „niezgodno艣膰 towaru z umow膮” w miejsce wcze艣niejszej r臋kojmi. Dotyczy to konsument贸w i parakonsument贸w, czyli przedsi臋biorc贸w na prawach konsumenta. Zmie艅 wi臋c zapisy dotycz膮ce reklamacji w regulaminie sklepu i we wszelkich formularzach, automatycznych odpowiedziach do klienta, wysy艂anych wraz ze zmian膮 statusu czy drukach w sklepach stacjonarnych.

Pami臋taj, 偶e produkt/towar jest zgodny z umow膮 je艣li w zgodzie z umow膮 pozostaje:

  • jego opis, rodzaj, ilo艣膰, jako艣膰, kompletno艣膰;
  • funkcjonalno艣膰 oraz przydatno艣膰 do okre艣lonego celu, o kt贸rym konsument poinformowa艂 sprzedawc臋 najp贸藕niej w chwili zawarcia umowy sprzeda偶y.

Dyrektywa Omnibus i inne przepisy wyznaczaj膮 Sprzedawcy tak偶e wymogi wobec sprzedawanych produkt贸w i towar贸w, a wi臋c towar powinien:

  • by膰 dostarczony z opakowaniem, akcesoriami oraz instrukcjami,
  • nadawa膰 si臋 do celu, do kt贸rego zwykle si臋 wykorzystuje produkt tego typu,
  • by膰 takiej samej jako艣ci jak wz贸r/pr贸bka udost臋pniona konsumentowi.
zg艂oszenie reklamacyjne

Dyrektywa Omnibus a zg艂oszenie reklamacyjne

Zapewne wiesz, 偶e Klient m贸g艂 z艂o偶y膰 do tej pory 偶膮dania: naprawy, wymiany, zwrotu lub odst膮pienia od umowy. Oczywi艣cie w przypadku dw贸ch ostatnich mog艂e艣 odm贸wi膰, ale musia艂e艣 zd膮偶y膰 to zrobi膰 w terminie 14 dni od otrzymania zg艂oszenia.

Teraz, po wej艣ciu w 偶ycie Dyrektywy Omnibus w PL konsument b臋dzie m贸g艂 wybra膰 spo艣r贸d dw贸ch pierwszych 偶膮da艅. Dopiero po ich wyczerpaniu z艂o偶y膰 kolejne o艣wiadczenie. Oczywi艣cie s膮 pewne wyj膮tki – jak zawsze. W sytuacji, gdy Produkt jest niezgodny z Umow膮 sprzeda偶y, Klient ma prawo z艂o偶y膰 o艣wiadczenie o obni偶eniu ceny Produktu lub o odst膮pieniu od Umowy, je艣li zajd膮 nast臋puj膮ce przes艂anki:

  • Sprzedawca odm贸wi艂 doprowadzenia Produktu do zgodno艣ci z Umow膮 Sprzeda偶y,
  • Pomimo 偶e Sprzedawca pr贸bowa艂 doprowadzi膰 Produkt do zgodno艣ci z Umow膮 Sprzeda偶y, brak zgodno艣ci Produktu z Umow膮 Sprzeda偶y wyst臋puje nadal,
  • Brak zgodno艣ci Produktu z Umow膮 Sprzeda偶y jest na tyle istotny, 偶e uzasadnia obni偶enie ceny albo odst膮pienie od Umowy Sprzeda偶y bez uprzedniego naprawienia lub wymiany Produktu,
  • Sprzedawca nie doprowadzi艂 Produktu do zgodno艣ci z Umow膮 Sprzeda偶y w rozs膮dnym czasie od chwili, w kt贸rej zosta艂 poinformowany przez Klienta o braku zgodno艣ci z Umow膮 Sprzeda偶y i bez nadmiernych niedogodno艣ci dla Klienta lub nie poni贸s艂 koszt贸w doprowadzenia Produktu do zgodno艣ci z Umow膮 Sprzeda偶y (koszt贸w wymiany lub naprawy),
  • Z o艣wiadczenia Sprzedawcy lub okoliczno艣ci wyra藕nie wynika, 偶e nie doprowadzi on Produktu do zgodno艣ci z Umow膮 Sprzeda偶y w rozs膮dnym czasie lub bez nadmiernych niedogodno艣ci dla Klienta.

etapy reklamacji po dyrektywie Omnibus

Prezentowanie najni偶szej ceny z ostatnich 30 dni przed obni偶k膮

To chyba najwi臋ksza zmiana w przepisach zwi膮zana z Dyrektyw膮 Omnibus. Rodzi te偶 najwi臋cej kosztownych potrzeb, takich jak modyfikacje szablon贸w sklep贸w internetowych. Wed艂ug nowych przepis贸w Sprzedawca ma obowi膮zek poinformowa膰 klienta w momencie zastosowania obni偶ki, o najni偶szej cenie sprzed 30 dni przed obni偶k膮.

Powy偶sze przepisy jakie stawia Dyrektywa Omnibus, dotycz膮 wszelkich promocji, wyprzeda偶y czy rabat贸w, kt贸re s膮 dost臋pne dla wszystkich klient贸w sklepu. Co wi臋cej musimy uwzgl臋dnia膰 zar贸wno przecen臋 na konkretnym produkcie jak i og贸lne promocje dla ca艂ego asortymentu w postaci np. Black Week -20%. I to ju偶 si臋 robi bardziej skomplikowane.

najni偶sza cena z ostatnich 30 dni - dyrektywa omnibus

Co musisz wi臋c prezentowa膰 konsumentom? Opr贸cz ceny wyj艣ciowej pokazuj tak偶e najni偶sz膮 cen臋, kt贸ra obowi膮zywa艂a w okresie 30 dni przed wprowadzeniem przeceny. Pami臋taj, 偶e przepisy dotycz膮 te偶 sprzeda偶y stacjonarnej!

Kiedy nie musz臋 prezentowa膰 historii zmiany cen? – ju偶 wkr贸tce!

Opinie w sklepie i ich weryfikowanie

Zleca艂e艣 pisanie opinii pracownikom lub wynajmowa艂e艣 do tego zewn臋trzne firmy – no c贸偶, kiepsko. B臋dziesz musia艂 poinformowa膰 klient贸w, 偶e te opinie „nie by艂y przez Ciebie weryfikowane”. Mo偶esz te偶 je usun膮膰 ze sklepu. Informacje o sposobie weryfikowania opinii powiniene艣 umie艣ci膰 w regulaminie sklepu jak i w miejscu publikacji tych opinii.

Korzystasz z zewn臋trznego narz臋dzia do zbierania opinii, kt贸re jest zintegrowane ze sklepem i w spos贸b zautomatyzowany wysy艂any jest link z pro艣b膮 o dodanie opinii po zakupie? Lepiej. Tego typu rozwi膮zania s膮 zgodne z nowymi przepisami.

Infolinia w sklepie internetowym

Czy musisz mie膰 w sklepie infolini臋? Uspokajam – nie musisz. To co masz zapewni膰 konsumentowi to rzeczywisty i sprawny kontakt z Twoim sklepem. A wi臋c nie utrudniaj mu 偶ycia – umie艣膰 w widocznym miejscu, najlepiej na g贸rze strony czytelny e-mail i numer telefonu. Pami臋taj, 偶e musisz jeszcze odbiera膰 telefon i odpisywa膰 na maile!

Dodatkowo mile widziane s膮 inne formy kontaktu takie jak: czat, formularz kontaktowy czy przycisk „zostaw numer telefonu” oddzwonimy w ci膮gu minuty itp. Pami臋taj, 偶e chodzi o 艂atwo艣膰 kontaktu z Tob膮 i Twoimi pracownikami.

Towary outletowe – wymogi prawne

Sprzedajesz towary outletowe w sklepie? Zweryfikuj szczeg贸艂owo opisy tych produkt贸w. Sprawd藕 i opisz czy s膮 uszkodzone, czy maj膮 wady. Je艣li tak to jakie. Dla nich r贸wnie偶 musisz prezentowa膰 histori臋 cen w przypadku obni偶ki.

Tutaj jednak wa偶niejszy jest opis i 艣wiadomo艣膰, czy klient wie, i偶 nabywa towar wadliwy. Opr贸cz szczeg贸艂owego opisu, oznacz wyra藕nie, 偶e to produkty z drugiej r臋ki, outletowe. Dobrze, je艣li w 艣cie偶ce zakupowej klient b臋dzie m贸g艂 oznaczy膰 checkbox, 偶e ma 艣wiadomo艣膰, 偶e taki w艂a艣nie produkt nabywa.

Kancelarie prawne – czy warto korzysta膰 z ich us艂ug?

Pami臋taj, 偶e mimo wszystko, przed wprowadzeniem zmian lub po, w celu wykonania audytu sklepu, warto skorzysta膰 z us艂ug profesjonalnych kancelarii. Wybierz tak膮, kt贸ra specjalizuje si臋 w e-commerce. Profesjonalna kancelaria nie tylko napisze za Ciebie stosowne dokumenty, ale i we藕mie za nie odpowiedzialno艣膰!

Czy takie us艂ugi s膮 tanie? To zale偶y. Najta艅sze s膮 onlinowe sklepy z szablonami, przygotowywanymi przez prawnik贸w. Takie „generatory” dokument贸w. Na start biznesu mo偶e to wystarczy, ale dla du偶ej firmy, kt贸ra mo偶e w przysz艂o艣ci odpowiada膰 za swoje b艂臋dy ju偶 nie wystarczy.

Poza tym koszt obs艂ugi prawnej z pewno艣ci膮 b臋dzie zdecydowanie ni偶szy ni偶 ewentualne kary za klauzule abuzywne czyli niedozwolone zapisy w regulaminie i innych dokumentach czy inne 艂amane przez sklep przepisy prawne. Szukasz kancelarii – my polecamy Legitimate z Wroc艂awia – mo偶esz si臋 na nas powo艂a膰!

Jaka jest r贸偶nica pomi臋dzy profesjonaln膮 kancelari膮 a dokumentami z sieci?

Kupuj膮c dokumenty w profesjonalnej kancelarii mo偶esz by膰 pewien, 偶e:

  • kancelaria bierze za ich tre艣膰 i aktualno艣膰 odpowiedzialno艣膰, ma polis臋 na wypadek problem贸w Twojego sklepu internetowego – o czym pewnie nie wiesz!,
  • wysy艂a dokumenty, kt贸re 1:1 odzwierciedlaj膮 funkcj臋 strony i specyfik臋 konkretnej bran偶y i jej potencjalne problemy czy wyzwania,
  • dokumenty s膮 ju偶 uzupe艂nione i gotowe do osadzenia na stronie,
  • wraz z paczk膮 wszystkich dokument贸w Klient dostaje: wytyczne wdro偶eniowe, instrukcje, tre艣ci prawne na stron臋 (np. tre艣ci checkbox贸w, stopek, klauzul, ustawie艅 preferencji cookies – kt贸re dobrze konwertuj膮 i s膮 przyjazne UX-owi)
  • zyskujesz prawnika – dedykowanego opiekuna prawnego dla strony, kt贸ry pozna Tw贸j biznes od podszewki i mo偶e na bie偶膮co pomaga膰 w innych sytuacjach np. z trudnymi reklamacjami,
  • dostajesz zapis do bazy alert贸w prawnych dla e-commerce dla grona klient贸w kancelarii.

Dokumenty [szablony] z sieci:

  • s膮 og贸lne, nale偶y je samemu wype艂nia膰 (cz臋sto nie wie si臋 jak),
  • przedsi臋biorca nie wie jak mo偶e zabezpieczy膰 si臋 bardziej
  • cz臋sto zupe艂nie nie odpowiadaj膮 specyfice firmy

To s膮 kluczowe zmiany, kt贸re przyni贸s艂 nam Nowy Rok. Na bie偶膮co b臋dziemy 艣ledzi膰 nowelizacje przepis贸w i sposoby dostosowania si臋 zar贸wno du偶ych i ma艂ych e-commerc贸w. Najciekawsze benchmarki opiszemy na naszym blogu!

Autor: Renata Dasek

Newsletter VORMA - do艂膮cz do nas!

Je艣li chcesz otrzymywa膰 od czasu do czasu powiadomienia o nowych, warto艣ciowych artyku艂ach, zapisz si臋 do naszego newslettera. Wysy艂amy tylko ciekawe artyku艂y i porady e-commerce. Zapraszamy!

Please wait...

Dzi臋kujemy za zaufanie! Super, 偶e do nas do艂膮czasz. Pami臋taj, 偶e mo偶esz si臋 wypisa膰 w ka偶dej chwili.