fbpx

Spis tre┼Ťci:

  1. Dyrektywa Omnibus – Twoja checklista!
  2. Reklamacje klientowskie – zmiany od 1 stycznia 2023.
  3. Prezentowanie najni┼╝szej ceny z ostatnich 30 dni przed obni┼╝k─ů.
  4. Opinie w sklepie i ich weryfikowanie.
  5. Infolinia w sklepie internetowym.
  6. Towary outletowe – wymogi.
  7. Kancelarie prawne – czy warto korzysta─ç?

Dyrektywa Omnibus – wszyscy o tym pisz─ů, ale co w sumie trzeba zrobi─ç? ­čĄö Masz ju┼╝ dosy─ç rozbudowanych artyku┼é├│w na ten temat? Zobacz co wdro┼╝y─ç w tym zakresie oraz jakie s─ů nowe, kluczowe przepisy, obowi─ůzuj─ůce od 1 stycznia 2023 r. dla sklep├│w internetowych i stacjonarnych! Sprawd┼║ nasz─ů kr├│tk─ů checklist─Ö!

Dyrektywa Omnibus – Twoja checklista:

  1. Reklamacje: r─Ökojmi─Ö zast─Öpuje „niezgodno┼Ť─ç towaru z umow─ů” – dostosuj regulamin.
  2. Zmiana z 4 roszczeń konsumenta do 2 na starcie przy reklamacji: zmień formularze reklamacji, dostosuj procedury,
  3. Nowa karta gwarancyjna + zasady gwarancji (je┼Ťli je oferujesz klientowi).
  4. Skraca się okres ustosunkowania się na reklamację klienta do 14 dni (na towary konsumpcyjne już było 14 dni),
  5. Prezentowanie historii przecen: zacznij archiwizowa─ç wszystkie przeceny, promocje, wyprzeda┼╝e (systemowo).
  6. Na karcie produktu przy obni┼╝ce prezentuj „Najni┼╝sz─ů cen─Ö z 30 dni przed obni┼╝k─ů„.
  7. Do historii cen bierzesz zar├│wno obni┼╝ki na produkcie jak i globalne obni┼╝ki % w sklepie.
  8. Najni┼╝sz─ů cen─Ö z 30 dni prezentuj te┼╝ w salonach stacjonarnych.
  9. Mo┼╝esz mie─ç odr─Öbn─ů polityk─Ö cenow─ů offline i online i te kana┼éy nie musz─ů si─Ö ┼é─ůczy─ç.
  10. Zacznij weryfikowa─ç zbierane opinie w sklepie i poinformuj klienta jak to robisz.
  11. Informacj─Ö o sposobie weryfikacji opinii umie┼Ť─ç w regulaminie i w miejscu publikacji opinii.
  12. Umie┼Ť─ç te┼╝ informacj─Ö czy weryfikowa┼ée┼Ť opinie przed 1 stycznia 2023r.
  13. Dokonaj zmiany w polityce prywatno┼Ťci (zmiana okresu przechowywania danych w zw. ze zmian─ů przedawnienia).
  14. Dokonaj odpowiednich modyfikacji szablonu sklepu.
  15. Wypu┼Ť─ç maila informuj─ůcego klient├│w o zmianie dokument├│w i przepis├│w.
  16. Zapewnij klientom rzeczywisty i sprawny kontakt z Twoim sklepem.
  17. Zle─ç audyt wyspecjalizowanej w e-commerce kancelarii prawnej po wprowadzeniu zmian lub zle─ç im kompleksowo wszystkie zmiany dokument├│w.

Jak wdro┼╝y─ç zmiany wynikaj─ůce z Dyrektywy Omnibus?

Zastanawiasz si─Ö jak Ty to wszystko ogarniesz i kiedy? ­čś▒ No c├│┼╝, na pocieszenie dodam, ┼╝e w takiej samej sytuacji s─ů niemal wszyscy przedsi─Öbiorcy, prowadz─ůcy sprzeda┼╝ detaliczn─ů towar├│w lub us┼éug.

Najwi─Öcej kosztownych zmian maj─ů Ci, kt├│rzy prowadz─ů sprzeda┼╝ online, a czasu na wdro┼╝enie w sumie nie dostali wcale. ┼╗aden ma┼éy e-biznes nie pozwoli┼éby sobie na wcze┼Ťniejsze wdra┼╝anie kosztownych zmian przed wej┼Ťciem w ┼╝ycie stosownych przepis├│w, kt├│re przecie┼╝… mog┼éyby nie wej┼Ť─ç.

Je┼Ťli nie zrozumia┼ée┼Ť kt├│rego┼Ť z ww. punkt├│w – nie martw si─Ö – b─Ödziemy wyja┼Ťnia─ç wszystkie poszczeg├│lne kroki. Dyrektywa Omnibus nie b─Ödzie ju┼╝ taka straszna. Nie masz czasu ogarnia─ç takich temat├│w? Zawsze mo┼╝esz skorzysta─ç z naszej oferty „Zewn─Ötrznego e-commmerce managera„!

Dyrektywa Omnibus checklista

Reklamacje klientowskie – zmiany od 1 stycznia 2023

Przede wszystkim pojawia nam si─Ö „niezgodno┼Ť─ç towaru z umow─ů” w miejsce wcze┼Ťniejszej r─Ökojmi. Dotyczy to konsument├│w i parakonsument├│w, czyli przedsi─Öbiorc├│w na prawach konsumenta. Zmie┼ä wi─Öc zapisy dotycz─ůce reklamacji w regulaminie sklepu i we wszelkich formularzach, automatycznych odpowiedziach do klienta, wysy┼éanych wraz ze zmian─ů statusu czy drukach w sklepach stacjonarnych.

Pami─Ötaj, ┼╝e produkt/towar jest zgodny z umow─ů je┼Ťli w zgodzie z umow─ů pozostaje:

  • jego opis, rodzaj, ilo┼Ť─ç, jako┼Ť─ç, kompletno┼Ť─ç;
  • funkcjonalno┼Ť─ç oraz przydatno┼Ť─ç do okre┼Ťlonego celu, o kt├│rym konsument poinformowa┼é sprzedawc─Ö najp├│┼║niej w chwili zawarcia umowy sprzeda┼╝y.

Dyrektywa Omnibus i inne przepisy wyznaczaj─ů Sprzedawcy tak┼╝e wymogi wobec sprzedawanych produkt├│w i towar├│w, a wi─Öc towar powinien:

  • by─ç dostarczony z opakowaniem, akcesoriami oraz instrukcjami,
  • nadawa─ç si─Ö do celu, do kt├│rego zwykle si─Ö wykorzystuje produkt tego typu,
  • by─ç takiej samej jako┼Ťci jak wz├│r/pr├│bka udost─Öpniona konsumentowi.
zgłoszenie reklamacyjne

Dyrektywa Omnibus a zgłoszenie reklamacyjne

Zapewne wiesz, ┼╝e Klient m├│g┼é z┼éo┼╝y─ç do tej pory ┼╝─ůdania: naprawy, wymiany, zwrotu lub odst─ůpienia od umowy. Oczywi┼Ťcie w przypadku dw├│ch ostatnich mog┼ée┼Ť odm├│wi─ç, ale musia┼ée┼Ť zd─ů┼╝y─ç to zrobi─ç w terminie 14 dni od otrzymania zg┼éoszenia.

Teraz, po wej┼Ťciu w ┼╝ycie Dyrektywy Omnibus w PL konsument b─Ödzie m├│g┼é wybra─ç spo┼Ťr├│d dw├│ch pierwszych ┼╝─ůda┼ä. Dopiero po ich wyczerpaniu z┼éo┼╝y─ç kolejne o┼Ťwiadczenie. Oczywi┼Ťcie s─ů pewne wyj─ůtki – jak zawsze. W sytuacji, gdy Produkt jest niezgodny z Umow─ů sprzeda┼╝y, Klient ma prawo z┼éo┼╝y─ç o┼Ťwiadczenie o obni┼╝eniu ceny Produktu lub o odst─ůpieniu od Umowy, je┼Ťli zajd─ů nast─Öpuj─ůce przes┼éanki:

  • Sprzedawca odm├│wi┼é doprowadzenia Produktu do zgodno┼Ťci z Umow─ů Sprzeda┼╝y,
  • Pomimo ┼╝e Sprzedawca pr├│bowa┼é doprowadzi─ç Produkt do zgodno┼Ťci z Umow─ů Sprzeda┼╝y, brak zgodno┼Ťci Produktu z Umow─ů Sprzeda┼╝y wyst─Öpuje nadal,
  • Brak zgodno┼Ťci Produktu z Umow─ů Sprzeda┼╝y jest na tyle istotny, ┼╝e uzasadnia obni┼╝enie ceny albo odst─ůpienie od Umowy Sprzeda┼╝y bez uprzedniego naprawienia lub wymiany Produktu,
  • Sprzedawca nie doprowadzi┼é Produktu do zgodno┼Ťci z Umow─ů Sprzeda┼╝y w rozs─ůdnym czasie od chwili, w kt├│rej zosta┼é poinformowany przez Klienta o braku zgodno┼Ťci z Umow─ů Sprzeda┼╝y i bez nadmiernych niedogodno┼Ťci dla Klienta lub nie poni├│s┼é koszt├│w doprowadzenia Produktu do zgodno┼Ťci z Umow─ů Sprzeda┼╝y (koszt├│w wymiany lub naprawy),
  • Z o┼Ťwiadczenia Sprzedawcy lub okoliczno┼Ťci wyra┼║nie wynika, ┼╝e nie doprowadzi on Produktu do zgodno┼Ťci z Umow─ů Sprzeda┼╝y w rozs─ůdnym czasie lub bez nadmiernych niedogodno┼Ťci dla Klienta.

etapy reklamacji po dyrektywie Omnibus

Prezentowanie najni┼╝szej ceny z ostatnich 30 dni przed obni┼╝k─ů

To chyba najwi─Öksza zmiana w przepisach zwi─ůzana z Dyrektyw─ů Omnibus. Rodzi te┼╝ najwi─Öcej kosztownych potrzeb, takich jak modyfikacje szablon├│w sklep├│w internetowych. Wed┼éug nowych przepis├│w Sprzedawca ma obowi─ůzek poinformowa─ç klienta w momencie zastosowania obni┼╝ki, o najni┼╝szej cenie sprzed 30 dni przed obni┼╝k─ů.

Powy┼╝sze przepisy jakie stawia Dyrektywa Omnibus, dotycz─ů wszelkich promocji, wyprzeda┼╝y czy rabat├│w, kt├│re s─ů dost─Öpne dla wszystkich klient├│w sklepu. Co wi─Öcej musimy uwzgl─Ödnia─ç zar├│wno przecen─Ö na konkretnym produkcie jak i og├│lne promocje dla ca┼éego asortymentu w postaci np. Black Week -20%. I to ju┼╝ si─Ö robi bardziej skomplikowane.

najni┼╝sza cena z ostatnich 30 dni - dyrektywa omnibus

Co musisz wi─Öc prezentowa─ç konsumentom? Opr├│cz ceny wyj┼Ťciowej pokazuj tak┼╝e najni┼╝sz─ů cen─Ö, kt├│ra obowi─ůzywa┼éa w okresie 30 dni przed wprowadzeniem przeceny. Pami─Ötaj, ┼╝e przepisy dotycz─ů te┼╝ sprzeda┼╝y stacjonarnej!

Kiedy nie musz─Ö prezentowa─ç historii zmiany cen? – ju┼╝ wkr├│tce!

Opinie w sklepie i ich weryfikowanie

Zleca┼ée┼Ť pisanie opinii pracownikom lub wynajmowa┼ée┼Ť do tego zewn─Ötrzne firmy – no c├│┼╝, kiepsko. B─Ödziesz musia┼é poinformowa─ç klient├│w, ┼╝e te opinie „nie by┼éy przez Ciebie weryfikowane”. Mo┼╝esz te┼╝ je usun─ů─ç ze sklepu. Informacje o sposobie weryfikowania opinii powiniene┼Ť umie┼Ťci─ç w regulaminie sklepu jak i w miejscu publikacji tych opinii.

Korzystasz z zewn─Ötrznego narz─Ödzia do zbierania opinii, kt├│re jest zintegrowane ze sklepem i w spos├│b zautomatyzowany wysy┼éany jest link z pro┼Ťb─ů o dodanie opinii po zakupie? Lepiej. Tego typu rozwi─ůzania s─ů zgodne z nowymi przepisami.

Infolinia w sklepie internetowym

Czy musisz mie─ç w sklepie infolini─Ö? Uspokajam – nie musisz. To co masz zapewni─ç konsumentowi to rzeczywisty i sprawny kontakt z Twoim sklepem. A wi─Öc nie utrudniaj mu ┼╝ycia – umie┼Ť─ç w widocznym miejscu, najlepiej na g├│rze strony czytelny e-mail i numer telefonu. Pami─Ötaj, ┼╝e musisz jeszcze odbiera─ç telefon i odpisywa─ç na maile!

Dodatkowo mile widziane s─ů inne formy kontaktu takie jak: czat, formularz kontaktowy czy przycisk „zostaw numer telefonu” oddzwonimy w ci─ůgu minuty itp. Pami─Ötaj, ┼╝e chodzi o ┼éatwo┼Ť─ç kontaktu z Tob─ů i Twoimi pracownikami.

Towary outletowe – wymogi prawne

Sprzedajesz towary outletowe w sklepie? Zweryfikuj szczeg├│┼éowo opisy tych produkt├│w. Sprawd┼║ i opisz czy s─ů uszkodzone, czy maj─ů wady. Je┼Ťli tak to jakie. Dla nich r├│wnie┼╝ musisz prezentowa─ç histori─Ö cen w przypadku obni┼╝ki.

Tutaj jednak wa┼╝niejszy jest opis i ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, czy klient wie, i┼╝ nabywa towar wadliwy. Opr├│cz szczeg├│┼éowego opisu, oznacz wyra┼║nie, ┼╝e to produkty z drugiej r─Öki, outletowe. Dobrze, je┼Ťli w ┼Ťcie┼╝ce zakupowej klient b─Ödzie m├│g┼é oznaczy─ç checkbox, ┼╝e ma ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e taki w┼éa┼Ťnie produkt nabywa.

Kancelarie prawne – czy warto korzysta─ç z ich us┼éug?

Pami─Ötaj, ┼╝e mimo wszystko, przed wprowadzeniem zmian lub po, w celu wykonania audytu sklepu, warto skorzysta─ç z us┼éug profesjonalnych kancelarii. Wybierz tak─ů, kt├│ra specjalizuje si─Ö w e-commerce. Profesjonalna kancelaria nie tylko napisze za Ciebie stosowne dokumenty, ale i we┼║mie za nie odpowiedzialno┼Ť─ç!

Czy takie us┼éugi s─ů tanie? To zale┼╝y. Najta┼äsze s─ů onlinowe sklepy z szablonami, przygotowywanymi przez prawnik├│w. Takie „generatory” dokument├│w. Na start biznesu mo┼╝e to wystarczy, ale dla du┼╝ej firmy, kt├│ra mo┼╝e w przysz┼éo┼Ťci odpowiada─ç za swoje b┼é─Ödy ju┼╝ nie wystarczy.

Poza tym koszt obs┼éugi prawnej z pewno┼Ťci─ů b─Ödzie zdecydowanie ni┼╝szy ni┼╝ ewentualne kary za klauzule abuzywne czyli niedozwolone zapisy w regulaminie i innych dokumentach czy inne ┼éamane przez sklep przepisy prawne. Szukasz kancelarii – my polecamy Legitimate z Wroc┼éawia – mo┼╝esz si─Ö na nas powo┼éa─ç!

Jaka jest r├│┼╝nica pomi─Ödzy profesjonaln─ů kancelari─ů a dokumentami z sieci?

Kupuj─ůc dokumenty w profesjonalnej kancelarii mo┼╝esz by─ç pewien, ┼╝e:

  • kancelaria bierze za ich tre┼Ť─ç i aktualno┼Ť─ç odpowiedzialno┼Ť─ç, ma polis─Ö na wypadek problem├│w Twojego sklepu internetowego – o czym pewnie nie wiesz!,
  • wysy┼éa dokumenty, kt├│re 1:1 odzwierciedlaj─ů funkcj─Ö strony i specyfik─Ö konkretnej bran┼╝y i jej potencjalne problemy czy wyzwania,
  • dokumenty s─ů ju┼╝ uzupe┼énione i gotowe do osadzenia na stronie,
  • wraz z paczk─ů wszystkich dokument├│w Klient dostaje: wytyczne wdro┼╝eniowe, instrukcje, tre┼Ťci prawne na stron─Ö (np. tre┼Ťci checkbox├│w, stopek, klauzul, ustawie┼ä preferencji cookies – kt├│re dobrze konwertuj─ů i s─ů przyjazne UX-owi)
  • zyskujesz prawnika – dedykowanego opiekuna prawnego dla strony, kt├│ry pozna Tw├│j biznes od podszewki i mo┼╝e na bie┼╝─ůco pomaga─ç w innych sytuacjach np. z trudnymi reklamacjami,
  • dostajesz zapis do bazy alert├│w prawnych dla e-commerce dla grona klient├│w kancelarii.

Dokumenty [szablony] z sieci:

  • s─ů og├│lne, nale┼╝y je samemu wype┼énia─ç (cz─Östo nie wie si─Ö jak),
  • przedsi─Öbiorca nie wie jak mo┼╝e zabezpieczy─ç si─Ö bardziej
  • cz─Östo zupe┼énie nie odpowiadaj─ů specyfice firmy

To s─ů kluczowe zmiany, kt├│re przyni├│s┼é nam Nowy Rok. Na bie┼╝─ůco b─Ödziemy ┼Ťledzi─ç nowelizacje przepis├│w i sposoby dostosowania si─Ö zar├│wno du┼╝ych i ma┼éych e-commerc├│w. Najciekawsze benchmarki opiszemy na naszym blogu!

Autor: Renata Dasek

Newsletter VORMA - do┼é─ůcz do nas!

Je┼Ťli chcesz otrzymywa─ç od czasu do czasu powiadomienia o nowych, warto┼Ťciowych artyku┼éach, zapisz si─Ö do naszego newslettera. Wysy┼éamy tylko ciekawe artyku┼éy i porady e-commerce. Zapraszamy!

Please wait...

Dzi─Ökujemy za zaufanie! Super, ┼╝e do nas do┼é─ůczasz. Pami─Ötaj, ┼╝e mo┼╝esz si─Ö wypisa─ç w ka┼╝dej chwili.