fbpx

Prawie wszystkie firmy zaczynają przygodę z social media od Facebooka, LinkedIn’a czy Instagrama. Niestety niewiele firm podejmuje próbę stworzenia kanału na YouTube lub nie wiedzą jak zrobić to dobrze. Warto więc wykorzystać tę niszę! Bądź jednym z pierwszych, którzy będą publikować treści wideo zgodnie ze sztuką!

YouTube to jeden z kluczowych kanałów social media (według Raportu Social Media 2024), który może dostarczyć Ci wartościowych obserwujących i potencjalnych klientów. Wystarczy dobrze o niego zadbać. Jeśli chcesz założyć i rozwijać kanał YouTube dla swojej firmy, zacznij od poniższej listy zadań!

  • Określ swoją grupę docelową: Kto będzie oglądał Twoje filmy? Jakie są ich potrzeby i zainteresowania?
  • Wybierz cel główny: Czy chcesz zwiększyć świadomość marki, generować leady, edukować klientów, czy może sprzedawać produkty? Cel determinuje treści oraz strategię promocji.

Zacznij jednak od budowania świadomości marki i edukacji. W trakcie rozwijania kanału możesz zmienić cel jednak warto zacząć od użytecznych dla odbiorcy treści.

  • Wybierz nazwę kanału: Powinna być łatwa do zapamiętania, związana z Twoją firmą i spójna z innymi kanałami w mediach społecznościowych.
  • Dodaj logo i baner główny: Grafiki powinny odzwierciedlać branding Twojej firmy. Baner kanału to miejsce na kluczowe informacje, takie jak harmonogram publikacji. Pamiętaj, żeby ten jeden baner był dostosowany do trzech rozmiarów (wygląd na telefonie, komputerze i telewizorze)
  • Stwórz przekonujący opis kanału: Przedstaw, czym zajmuje się Twoja firma i co widzowie mogą zyskać, subskrybując kanał. W opisie używaj słów kluczowych.
kanał YouTube

Optymalizacja profilu jest kluczowa, zwłaszcza w obszarze doboru odpowiednich słów kluczowych. Nie wiesz jak je dodać i jak ustalić listę najważniejszych słów kluczowych? Napisz do nas – wesprzemy Cię w optymalizacji.

  • Rodzaje treści: Określ, jakie rodzaje filmów będą najbardziej wartościowe dla Twojej publiczności (tutoriale, recenzje produktów, case studies, webinary itp.).
  • Plan publikacji: Regularność jest kluczem do sukcesu na YouTube. Stwórz harmonogram publikacji i trzymaj się go.
  • Długość i styl filmów: Dopasuj długość filmów do preferencji widzów oraz celu biznesowego. Krótkie filmy są idealne do przyciągnięcia uwagi, dłuższe mogą lepiej edukować.

Postaw w pierwszej kolejności na tradycyjne, dłuższe treści a następnie twórz też krótkie formy pionowe (shorts) typowe do oglądania na telefonach.

kanał YouTube
  • Miniaturki: Okładki do filmów to podstawa, powinny być wizualnie przyciągające, z wyraźnymi obrazami i tekstem, który krótko streszcza temat filmu.
  • Tytuły: Muszą być interesujące i zawierać słowa kluczowe. Mają za zadanie umożliwienie wyszukania twojego filmu oraz wzbudzenie ciekawości i zachęcenia do kliknięcia.

Okładki do filmów powinny być zgodne z key visual Twojego brandu. Pamiętaj, że dzięki temu budujesz świadomość Twojej marki w sieci.

  • SEO sprawdza się nie tylko w wyszukiwarce!
  • Słowa kluczowe: opracuj listę słów kluczowych dla każdego filmu, aby zidentyfikować popularne terminy, których szuka Twoja grupa docelowa. Umieszczaj je w tytułach, opisach, tagach i transkrypcjach.
  • Opisy filmów: Powinny być szczegółowe, z wyjaśnieniem, czego dotyczy film i jakie korzyści niesie dla widzów. Dodaj linki do innych zasobów i stron Twojej firmy.
  • Tagi: Używaj trafnych tagów, które pomogą algorytmom YouTube lepiej zrozumieć tematykę Twoich filmów.

Jeśli ten temat jest Ci obcy, wykorzystaj naszą wiedzę. Pomożemy Ci opracować nie tylko słowa kluczowe ale także kompletne opisy wraz z linkowaniem.

  • Zachęcaj do subskrypcji: W trakcie filmu przypominaj widzom, aby zasubskrybowali kanał i kliknęli dzwoneczek powiadomień.
  • Odpowiadaj na komentarze: Aktywność w sekcji komentarzy buduje zaangażowanie i lojalność widzów.
  • Ankiety i pytania: Wykorzystaj funkcje YouTube, takie jak karty z ankietami, aby zachęcić widzów do interakcji.

Odpowiadanie na komentarze nie tylko będzie budować zaaganżowanie. Komentarze dadzą Ci też feedback. Nie bój się negatywnych komentarzy. Traktuj je jako głos odbiorcy, który pomoże Ci doskonalić prezentowane treści.

  • Google Adsy kochają YouTube – wykorzystaj swój kanał w płatnych reklamach Google.
  • Udostępnianie w mediach społecznościowych: Wykorzystaj istniejące kanały w mediach społecznościowych do promowania nowych filmów.
  • Newsletter: Wysyłaj linki do filmów w newsletterach, aby dotrzeć do swoich subskrybentów.
  • Współpraca z influencerami: Rozważ współpracę z osobami, które mają wpływ na Twoją grupę docelową.

Prowadzisz sklep internetowy i w kampaniach reklamowych korzystasz z Performance Max? Kanał YouTube może zasilić Twoją kampanię o treści wideo. Wykorzystaj to!

kanał YouTube
  • YouTube Analytics: Regularnie sprawdzaj statystyki, takie jak czas oglądania, współczynnik klikalności (CTR) miniatur, subskrypcje i źródła ruchu.
  • Testuj i optymalizuj: Eksperymentuj z różnymi formatami treści, długościami filmów, tytułami i miniaturami, aby zobaczyć, co najlepiej działa na Twoją publiczność.
  • Jeśli jakieś tytuły, grafiki lub treści nie działają – zmieniaj je!
  • Program partnerski YouTube: Gdy Twój kanał osiągnie odpowiedni próg subskrypcji i godzin oglądania, możesz zacząć zarabiać na reklamach, wystarczy, że dołączysz do programu.
  • Produkty i usługi: Promuj swoje produkty lub usługi w filmach, korzystając z funkcji sklepu YouTube.
  • Optymalizacja kanału: Opracowaliśmy dla Mononi strategię słów kluczowych, przygotowaliśmy też opis profilu, co przełożyło się na zwiększenie widoczności kanału na YouTube.
  • Stworzenie miniaturek i nośnych tytułów: przygotowaliśmy spójne okładki do filmów, które nie tylko odzwierciedlają brand ale zachęcają do oglądnięcia treści. Chwytliwe nagłówki oraz opisy zwiększyły atrakcyjność, dzięki czemu więcej osób ogląda obecnie filmy Mononi.
  • Stworzenie opisów filmów: Przygotowaliśmy rozbudowane opisy filmów, prezentujące szczegółowe informacje do wykorzystania przez oglądających.
  • Linkowanie do innych kanałów social media: Opatrzyliśmy każdy film rozbudowanymi linkami do innych kanałów social media marki Mononi
  • Linki do subskrybcji: Pod każdym z filmów umieściliśmy interaktywny link do subskrybcji.
YouTube optymalizacja kanału

Stworzenie i optymalizacja kanału YouTube dla firmy wymaga starannego planowania i regularnej pracy. Wykorzystując powyższe kroki, zbudujesz solidny fundament dla swojego kanału, który pomoże Ci osiągnąć cele biznesowe i zbudować silną społeczność online. Obserwuj nas – już niedługo pojawią się ciekawe tutoriale Vorma! Jeśli i Ty chcesz zacząć przygodę z YouTube – zapraszamy do współpracy.

Renata Dasek

fot. Canva