fbpx

Raporty dotyczące mediów społecznościowych 📲 🌎 są nieocenionym źródłem wiedzy dla marketerów, specjalistów ds. komunikacji, jak i wszystkich tych, którzy chcą być na bieżąco z trendami w digital marketingu. Najnowszy raport Social Media 2024 od Gemius PBI i IAB Polska rzuca światło na aktualny social mediów w Polsce, ukazując nie tylko preferencje użytkowników, ale także zmiany w krajobrazie poszczególnych platform. Jakie są kluczowe wnioski z tego raportu?

raport Social Media 2024
źródło: wirtualnemedia.pl

Facebook, choć wciąż jest najpopularniejszą platformą społecznościową w Polsce, notuje stopniowe spadki aktywności. Według danych z lipca 2024 roku, liczba aktywnych użytkowników wyniosła 20,4 miliona, co stanowi niewielki spadek w porównaniu do poprzedniego roku. Mimo to, Facebook nadal dominuje na rynku, zwłaszcza wśród starszych grup wiekowych, dla których stanowi główne źródło informacji i kontaktu ze znajomymi.

TikTok porywa średnią ilością spędzonego czasu 🤯! Ta platforma jeszcze kilka lat temu była postrzegana jako platforma dla nastolatków a z roku na rok zyskuje na znaczeniu wśród różnych grup demograficznych.

W lipcu 2024 roku z TikToka korzystało 12,5 miliona użytkowników w Polsce. Dynamiczny rozwój tej platformy jest nie tylko efektem angażującego formatu wideo, ale także rosnącej liczby twórców i różnorodności treści. Wideo przyciągają zarówno młodzież jak i dorosłych. Raport Social Media 2024 Polska pokazuje, że TikTok staje się coraz bardziej atrakcyjny dla marek, które chcą dotrzeć do młodszych pokoleń z kreatywnymi kampaniami reklamowymi.

Instagram utrzymuje się na stabilnym poziomie popularności, z 14 milionami użytkowników w Polsce w lipcu 2024 roku. Platforma ta wciąż przyciąga młodsze pokolenia, a wprowadzenie nowych funkcji, takich jak możliwość zakupów bezpośrednio przez aplikację, czy rozwijanie Reels, sprawia, że Instagram staje się coraz bardziej wszechstronny. Dla marek oznacza to możliwość nie tylko budowania wizerunku, ale także bezpośredniej sprzedaży swoich produktów.

LinkedIn, choć nie może konkurować z takimi gigantami jak Facebook czy Instagram pod względem liczby użytkowników, zyskuje na znaczeniu. Jako platforma do budowania marki osobistej i relacji biznesowych jest niezastąpiona. LinkedIn jest nieodzownym narzędziem dla specjalistów i firm, szukających nowych możliwości zawodowych oraz biznesowych. Z tej platformy korzysta już około 5 milionów użytkowników w Polsce.

YouTube pozostaje jednym z najważniejszych kanałów komunikacji video, z 19,8 milionami użytkowników miesięcznie w Polsce. To platforma, która nie tylko służy rozrywce, ale jest również coraz częściej wykorzystywana do celów edukacyjnych i informacyjnych. Wideo jako format wciąż rośnie na znaczeniu, co potwierdzają zarówno rosnące liczby użytkowników, jak i zaangażowanie widzów.

  • Social media w Polsce docierają do 27,5 miliona realnych użytkowników.
  • Największy zasięg mają YouTube i Facebook, docierając do 85% populacji.
  • Duplikacja użytkowników na różnych platformach jest wysoka, co oznacza, że YouTube i Facebook mogą dotrzeć do większości użytkowników mediów społecznościowych.

👉 Zobacz jak zoptymalizowaliśmy profil YouTube dla marki MONONI: po naszej stronie była pełna optymalizacja konta, nakładki na filmy, opisy filmów, słowa kluczowe, linki, dzięki naszym działaniom wzrosła liczba użytkowników oglądających filmy 💪)

YouTube optymalizacja kanału
  • TikTok wyróżnia się pod względem średniego dziennego czasu spędzanego na platformie – 1h i 27m dziennie.
  • YouTube (1h 14m), Facebook (50m) i Instagram (23m) zajmują kolejne miejsca.
  • Najmłodsze grupy wiekowe (7-14 lat i 15-24 lata) spędzają najwięcej czasu na TikToku.
  • Facebook jest bardziej popularny wśród starszych użytkowników, z najwyższym zaangażowaniem w grupie 55+.
  • Ponad 90% polskich Internautów korzysta z mediów społecznościowych przynajmniej raz w miesiącu.
  • Najbardziej zaangażowani użytkownicy to młodzi, mieszkańcy wsi i mniejszych miast oraz kobiety.
  • Facebook i YouTube dominują w najstarszej grupie wiekowej (55-75 lat).
  • TikTok, Instagram i Snapchat są popularne wśród młodszych użytkowników.
  • Średni dzienny czas spędzany w mediach społecznościowych rośnie, szczególnie wśród młodych użytkowników.
  • Najmłodsze pokolenia (Alfa i Zetki) spędzają najwięcej czasu na YouTube i TikToku i Pintereście.
  • Osoby z wyższym wykształceniem wybierają najczęściej Facebook, YouTube i TikTok.

Sprawdź poniższe wizualizacje wizualizacje, przedstawiające dane z raportu Social Media 2024 Polska od Gemius PBI i IAB Polska.

  1. Liczba użytkowników na platformach (mln): Wykres po lewej stronie przedstawia liczbę użytkowników (w milionach) na poszczególnych platformach społecznościowych w Polsce. Facebook wciąż ma największą liczbę użytkowników (20,4 mln), natomiast TikTok i YouTube również odnotowują znaczące wyniki.
  2. Roczna zmiana liczby użytkowników (%): Wykres po prawej pokazuje roczne zmiany procentowe w liczbie użytkowników na każdej z platform. TikTok zanotował największy wzrost (+15%), podczas gdy Facebook odnotował spadek o 2%.

Powyższe dane mogą być przydatne przy analizowaniu trendów i planowaniu strategii marketingowych na IV kwartał 2024 roku.

  • Facebook: Niewielki spadek liczby użytkowników i zasięgu, wyraźny spadek średniego czasu spędzanego na platformie.
  • TikTok: Wzrost liczby użytkowników, ale spadek średniego czasu korzystania.
  • X (Twitter): Spadek liczby użytkowników, stabilny średni czas spędzany na platformie.
  • Instagram: Stabilna liczba użytkowników, wzrost średniego czasu korzystania.
  • Snapchat: Stabilność w liczbie użytkowników i czasie korzystania.
  • Pinterest i LinkedIn: Stabilne pozycje, lekkie zmiany w liczbie użytkowników i czasie korzystania (jak dla nas Pinterest jest niedoceniany w promowaniu produktów i trendów, właszcza wśród młodych ludzi)
  • blogspot.com i Wykop: Znaczny spadek liczby użytkowników.
  • Reddit: Wzrost liczby użytkowników i średniego czasu korzystania.
  • Zastanawia nas gdzie jest Threads i kiedy pojawi się w raportach?
raport Social Media 2024

Raport Social Media 2024 pokazuje, że media społecznościowe w Polsce przechodzą ewolucję. To, co też warto zaznaczyć – i liczby też na to jasno wskazują – Facebook „isn’t dead” i nadal spełnia świetnie swoją rolę w kontekście budowania zaangażowania czy dotarcia, szczególnie w przypadku starszych osób, a co za tym idzie bardziej zamożnych grup odbiorców. Coraz większe znaczenie ma także content wideo, co sprawia, że YouTube i TikTok czy Instagram stają się kluczowymi platformami dla marek chcących skutecznie dotrzeć do swoich odbiorców.

Dla marketerów i specjalistów ds. komunikacji kluczowe jest, aby śledzić te zmiany i dostosowywać swoje strategie do aktualnych trendów. Różnorodność platform i grup docelowych sprawia, że skuteczna obecność w mediach społecznościowych wymaga elastyczności i innowacyjnego podejścia. Raport Gemius PBI i IAB Polska to nie tylko zbiór danych, ale także cenne wskazówki na przyszłość, które mogą pomóc w kształtowaniu efektywnych strategii marketingowych w przyszłym roku.

Efektywnych działań!

Patrycja

fot. Canva