Już za chwilę zaczniemy korzystać tylko i wyłącznie z Google Analytics 4. Dane z Google Universal przestaną się zbierać. Jeśli jeszcze jesteś przed migracją – zrób to teraz. Jeśli już masz to za sobą. Sprawdź poprawność zbierania danych. Konfiguracja GA4 – Zrób szybki test!

Google Analytics 4 – Asystent konfiguracji

Utworzyłeś już konto GA4 i jest już ono połączone z Twoim serwisem? Świetnie! ✅ Jeśli jednak wyświetla Ci się komunikat „Nie ukończono konfiguracji tej usługi. Jej ustawienia mogą zostać skonfigurowane za Ciebie na podstawie Twojej pierwotnej usługi w Universal Analytics (UA), chyba że zrezygnujesz z tego w połączonej usłudze w UA.” Dokończ konfigurację. nie olewaj tego! 😱

Nie myśl też, że zrobi to za Ciebie agencja, która odpowiada za Twoje kampanie Google ADS – w większości przypadków ich usługa nie obejmie konfiguracji konta GA4, chyba, że im to odpłatnie zlecisz!😱

Pamiętaj, żeby mimo wszystko skończyć zalecenia asystenta 🤠 w kwestii konfiguracji GA4 i odhaczyć wszystkie wymienione przed niego punkty jako „ukończone”. Jeśli tego nie zrobisz Google sam zaimportuje „co chce” a nie koniecznie to co jest Tobie potrzebne. Zanim jednak odhaczysz te punkty w Asystencie konfiguracji GA4 zrób poniższy audyt, żeby wiedzieć, że wszystkie ustawienia masz prawidłowe. 😎

Krok 1. Nowi użytkownicy vs. wszyscy użytkownicy

Sprawdź na głównym ekranie czy nie masz w danym okresie czasu więcej nowych użytkowników 👶 niż wszystkich użytkowników. 👪 W tym przypadku liczba nowych użytkowników powinna być mniejsza od liczby użytkowników. Jeśli tak jest nie ma problemu. W przeciwnym razie może to świadczyć, że dane zbierają się nieprawidłowo.

konfiguracja GA4 - bezpłatny audyt

Krok 2. Strumienie Danych – czy strumień uzyskuje informacje?

Sprawdź w ustawieniach (lewy dolny róg – ikonka śrubki) w środkowej kolumnie „Strumienie danych”. Po kliknięciu będziesz widział czy w ciągu ostatnich 48 godzin system uzyskał dane o ruchu. Jeśli widzisz taki komunikat, oznacza to że strumień danych odbiera informacje. ✅

konfiguracja ga4 - strumienie danych

Krok 3. Przykładowe zdarzenie – czy występują zdublowane zdarzenia?

Sprawdź czy pojawiają się zdarzenia oraz czy nie występują podwójne wydarzenia np. page_view? Jeśli nie występuje duplikacja jest dobrze. Nie przejmuj się, jeśli u Ciebie występuje mniej zdarzeń. Ich ilość zależna jest od tego co mierzymy – inna będzie dla stron internetowych a inna dla sklepów internetowych. O zdarzeniach, ich rodzajach i ilości będzie więcej w kolejnych krokach.

konfiguracja ga4 - zdarzenia

Krok 4. Google Signals + ustawienia reklam i lokalizacji

Koniecznie sprawdź zakładkę w ustawieniach GA4 „Gromadzenie danych„. Znajdziesz tam aż cztery rozwijane zakładki. Pierwsza zakładka dotyczy zbierania danych w Google Signals. Włączona opcja pozwala na gromadzenie dodatkowych danych o ruchu. ✅

Kolejne umożliwiają pozyskiwanie danych o lokalizacji oraz personalizacji reklam. Pamiętaj, że w ostatniej zakładce potwierdzasz, iż posiadasz zgody i uprawnienia w zakresie zbierania i przetwarzania danych, co powinno mieć odzwierciedlenie w regulaminach i politykach prywatności, dostępnych na twojej stronie internetowej.

konfiguracja_GA4 - gromadzenie danych

Krok 5. Czas przechowywania danych – ważne!

Niestety w Google Analytics 4 nie mamy już bezterminowego przechowywania danych, jak miało to miejsce w wersji Universal. Standardowa konfiguracja GA4 przewiduje tylko 2 miesiące! 😱 Możesz jednak ustawić 14 miesięcy jak niżej na zdjęciu. 😎 Niestety jeśli będziesz chciał np. porównywać cały rok do całego ubiegłego roku – nie będzie to możliwe. Zastanów się jakie dane chcesz zbierać i zapisuj je sobie w formie gotowych raportów lub danych xml/excel/csv – jak Ci wygodniej. 📊

konfiguracja GA4 - przechowywanie danych

Krok 6: Konfiguracja zdarzeń – co warto mierzyć?

Zdarzenia to kluczowe „zachowania” mierzone przez Google Analytics 4, na podstawie których możesz ocenić różne parametry dotyczące ruchu i jego jakości w swoim serwisie. Ich ilość będzie zależeć od wielu czynników:

  • czy to strona internetowa czy sklep internetowy
  • w jaki sposób GA4 jest zaimplementowane (wtyczka, kod z Google Tag Manager, integracja z platformą lub inne rozwiązania)
  • czy masz standardowe ustawienia wtyczki, konfiguracji czy stworzone specjalnie dla ciebie.

O tym jakie zdarzenia chcesz monitorować na swojej stronie zależy od Ciebie. Sugeruję abyś zastanowił się jakie czynności użytkownik może i z twojego punktu widzenia (celu biznesowego) powinien podjąć. W ten sposób łatwiej będzie ci ustalić jakie zdarzenia powinieneś mierzyć. Jeśli nie ma ich na Twojej liście zdarzeń – ich utworzenie i konfigurację oddaj w ręce specjalistów (programistów).

Jeśli chcesz poczytać więcej o zdarzeniach i pomiarze odwiedź stronę informacyjną Google – Informacje o zdarzeniach.

Krok 7: Pomiar zaawansowany – więcej danych

W zakładce „Strumienie danych”, którą już weryfikowałeś wchodzimy głębiej – w szczegóły strumienia danch. Znajdziesz tam m.in. pomiar zaawansowany. Włączenie go umożliwi nie tylko samo mierzenie wyświetleń strony ale także mierzenie interakcji i treści w Twoim serwisie. Możesz wejść głębiej i sprawdzić jakie dane są mierzone – i odpowiednio je zaznaczyć lub wyłączyć.

konfiguracja GA4 - pomiar zaawansowany

Krok 8: Sklepy internetowe – Czy zdarzenie „purchase” jest prawidłowo zliczane dla e-commerce?

Dla sklepów internetowych najbardziej pożądanym zdarzeniem w witrynie będzie zakup. 💳 Powinien być on mierzony poprzez zdarzenie „Purchase„, które winno być oznaczone obowiązkowo jako konwersja. Sprawdź czy system prawidłowo zlicza transakcje – porównaj ilość i wartość transakcji z danymi z Twojego sklepu.

Pamiętaj, że dane mogą się różnić pomiędzy Google Analytics Universal a GA4 – oba te systemy inaczej zliczają dane i mogą inaczej przyporządkować je do źródeł zdarzeń.

Konfiguracja GA4 - pomiar sprzedaży

Krok 9: Sklepy internetowe – czy mierzone są inne, mniej ważne zdarzenia?

W większości właściciele czy menedżerowie małych e-commerców zwracają uwagę tylko na ilość i wartość konwersji czyli sprzedaży. Warto jednak analizować dokładniej ruch w GA4 i zachowania użytkowników w serwisie także pod kątem innych zdarzeń, które warto mierzyć np. dodanie do koszyka (add_to_cart) 🛒czy „add_payment_info”💰 lub „select_item”.

O tym, które zdarzenia chcesz mierzyć decydujesz Ty. Zastanów się jak przebiega ścieżka zakupowa w Twoim sklepie i które zdarzenia są kluczowe aby zrealizować zakup. To będą dokładnie te, które powinieneś mierzyć szczegółowo.

Jeśli na Twojej liście zdarzeń nie ma takich danych to koniecznie zleć ich dodanie profesjonalnym podmiotom, jeśli nie masz takich kompetencji w Twoim zespole. Konfiguracja GA4 wiąże się bowiem z modyfikacjami kodu strony lub użycia Google Tag Managera.

konfiguracja Google Analytics 4 - inne zdarzenia

Krok 10: Mierzenie innych konwersji niż zakup

Zakup dla e-commerce to nie jedyna konwersja, którą powinieneś mierzyć. Oznaczenie innych zdarzeń jako konwersje w Google Analytics 4 pozwoli ci sprawdzić ile takich zdarzeń występuje w Twoich kampaniach reklamowych.

Oznacz te zdarzenia jako konwersje, które mają bezpośredni wpływ na dotarcie do docelowego działania jakim jest zakup, czyli mi.in. dodanie do koszyka, dodanie metody płatności, dodanie metody dostawy, przejście do podsumowania itp.

Jeśli Twój serwis nie jest e-commercem możesz zliczać takie działania jak pobranie pliku (katalogu), wyświetlenie listy salonów czy wypełnienie formularza. Od ciebie zależy co chcesz mierzyć i jaki cel ma mieć Twój serwis.

Zdarzenia oznaczasz jako konwersję jak na poniższym zrzucie. Dzięki temu będziesz je mógł wyodrębnić w raportach „Reklamy”. Jeśli nie zrozumiałeś jeszcze różnicy pomiędzy zdarzeniem a konwersją i do czego może Ci się to przydać – zadzwoń do nas – pomożemy zrozumieć :). Pamiętaj też, że oznaczenie zdarzenia jako konwersja w GA4 – nie jest jednoznaczne z traktowaniem tych zdarzeń jako konwersje w Google Ads, więc bez obaw!

konfiguracja GA4 - konwersje

Krok 11: Wykluczenie niechcianych witryn odsyłających

Pamiętasz ten problem, że wiecznie widziałeś konwersję w referallach a wchodząc w szczegóły widziałeś bramki płatności i inne przekierowania? 🤦‍♀️Zadbaj o właściwe uzupełnienie zakładki „Lista niechcianych witryn odsyłających”.

Uwaga nie tak łatwo ją znaleźć, dlatego zamieszczam ścieżkę dojścia:

Wykluczenie niechcianych witryn odsyłających

Krok 12: Połączenie GA4 z Google ADS

Właściwe połączenie konta GA4 z Google Ads to podstawa jeśli prowadzisz kampanie reklamowe w Google. Nie wymaga to chyba wyjaśniania.🫣

Krok 13: Połączenie GA4 z Google Merchant Center

Jeśli prowadzisz kampanie reklamowe w Google Zakupy nie zapomnij o podpięciu właściwego Google Merchant Center, gdzie przetrzymujesz dane o feedzie produktowym. 📦

Krok 13: Połączenie GA4 z Google Search Console

Jeśli dawno nie zaglądałeś do swojego konta Google Search Console to masz okazję. Tak używanie tego narzędzia jest obowiązkowe i obowiązkowo połącz je z Twoim kontem GA4. 👮‍♀

Krok 15: Grupy odbiorców – Czy stworzyłeś niestandardowe grupy odbiorców?

Standardowo podstawowa konfiguracja GA4 przewiduje tylko dwie grupy: Wszyscy użytkownicy (All users) 👨‍👨‍👦‍👦 oraz Ci, którzy dokonali zakupu (Purchasers). 🛒 Warto stworzyć więcej grup odbiorców choćby np. Ci, którzy dodali do koszyka, Ci którzy odwiedzili stronę itp. i zaimportować te grupy do Google Ads do wykorzystania.

nowe grupy odborców - konfiguracja GA4

Na koncie Google Demo możesz znaleźć inspiracje – jakie grupy warto tworzyć:

konfiguracja_GA4 - grupy odbiorców

Krok 16: Dane i wymiary niestandardowe

Konfiguracja GA4 obejmuje też stworzenie własnych wymiarów niestandardowych. Mogą być one przydatne do analizy np. zalogowanych użytkowników lub do analizowania innych dodatkowych informacji, których nie ma w wymiarach i danych standardowych.

Jeśli dobrnąłeś do tego miejsca – szacun – brawo Ty! 👏👏👏 Możesz spać już spokojnie a Twoje dane będą się prawidłowo zbierać. Jeśli jednak chcesz abyśmy „looknęli” czy wszystko jest ok – daj znać. Zrobimy to z przyjemnością! 🤟

Miłego dnia!

Źródło zdjęć: wszystkie zdjęcia (screeny) są zrobione na koncie demo Google dla Google Merch Shop.