fbpx

Jest tyle sklepów internetowych a Ty postanowiłeś założyć kolejny? Wspaniale! Rynek e-commerce stale rośnie więc z pewnością znajdzie się miejsce dla Twojego biznesu. Dowiedz się jak otworzyć sklep internetowy.

źródło: canva

Jak stworzyć sklep internetowy?

Chciałoby się powiedzieć – całkiem prosto. Zanim jednak zabierzesz się za tworzenie sklepu internetowego powinieneś przeanalizować i zaplanować wiele rzeczy, tak aby potem rzeczywiście było prościej.

Wiele osób zaczyna od końca czyli wykupuje pakiet w gotowym sklepie i zaczyna tworzyć go w wersji produkcyjnej, czyli na żywym organizmie. Bez planowania i bez przygotowania.

To ciekawe doświadczenie, które wiele uczy, jednak błędne decyzje na starcie będą ciągnąć za sobą trudne do usunięcia aspekty. Zatem jak założyć sklep internetowy? Od początku?

Założenie sklepu internetowego

Od czego zatem zacząć, kiedy chcesz zacząć swoją przygodę i dowiedzieć się jak założyć sklep internetowy online? Najważniejsze to zdecydować:

  • Jakiego e-sklepu potrzebujesz?
  • Jak dużo produktów chcesz oferować?
  • Jak duży ruch będzie generował sklep?
  • Jakie funkcje są dla Ciebie najważniejsze?
  • Jaki budżet masz na to przedsięwzięcie?
  • Czego oczekujesz od Twojego sklepu online?

Warto przygotować się przed wdrożeniem

Weź też pod uwagę inne ważne aspekty, które wybiera się na samym początku, zanim w ogóle zdecydujesz się na konkretną agencję reklamową, wdrożeniową i wybraną platformę.

Przeanalizuj poniższe tematy, które spokojnie ogarniesz sam. Nie każda agencja wdrożeniowa skupi się na ważnych aspektach, które potem decydować będą czy łatwo wypromujesz swój sklep.

1. Domena internetowa – jaką wybrać?

Domena internetowa, czyli adres, który klienci będą wpisywać w pasku przeglądarki, zwykle zaczynający się od www. Idealnie jeśli będzie spójny z nazwą twojej firmy, marki czy produktu.

Załóżmy, że masz sklep stacjonarny z eco żywnością i twoja firma nazywa się Ecofunny to idealnie gdyby strona nazywała się www.ecofunny.pl czy może www.ecofunny.com. Rozszerzenie pl czy com zależy od tego czy planujesz prowadzić biznes tylko w Polsce czy może szerzej. A po co się ograniczać już na starcie?

Sprawdź konkurencję – czy istnieje inny e-sklep o podobnej nazwie. Jeśli nie warto się zabezpieczyć i wykupić także inne podobne domeny, lub dodatkowe rozszerzenia aby nikt w przyszłości nie próbował się podszyć pod Twoją markę.

Gdzie zakupić domenę internetową?

Poszukaj domen na stronach sprzedających taką usługę, m.in. ovh.pl, lh.pl, home.pl, nazwa.pl. Zanim jednak zakupisz domenę porównaj ceny – nie tylko te promocyjne na starcie.

Przeanalizuj koniecznie, ile będziesz musiał płacić za domenę w kolejnych latach. Nie martw się jednak, jeśli już wykupiłeś domenę i cena w kolejnych latach jest wysoka. Po zakończonym okresie promocyjnym będziesz mógł ją zmigrować do tańszej firmy.

Domena dla firmy czy sklepu internetowego?

Masz już stronę internetową swojej firmy, ale sklep chcesz otworzyć na innej domenie? Błąd! Idealnie jeśli sklep postawisz właśnie na stronie swojej firmy. Zwłaszcza jeśli masz już na niej ruch.

Pozycjonowanie nowej domeny będzie dużo droższe. Zależy Ci na treściach, które masz na obecnej domenie? Nic prostszego. Treści te zaplanujesz po prostu na dodatkowych podstronach statycznych.

Co innego jeśli Twoja działalność obejmuje wiele obszarów a biznes online obejmie tylko jeden. Decyzja wtedy należy do Ciebie – na co chcesz postawić i który obszar jest kluczowy dla Twojego biznesu.

Czy domena ma wpływa na pozycjonowanie sklepu internetowego?

Absolutnie tak! Domena ma ważne znaczenie dla promowania sklepu internetowego

2. Hosting dla sklepu internetowego

Hosting to nic innego jak miejsce na zewnętrznym lub własnym serwerze, na którym będą zapisane wszystkie dane dotyczące Twojej strony i sklepu internetowego.

Kiedy dopiero zaczynasz z pewnością skorzystasz z zewnętrznych opcji hostingowych. Wstrzymaj się jednak od zakupu hostingu do czasu wyboru silnika sklepu internetowego. Wiele rozwiązań w modelu saas oferuje sklepy razem z hostingiem.

Gdzie kupić sklep internetowy?

Każdy, kto chce mieć sklep internetowy zadaje sobie pytanie jaki sklep będzie dla mnie najlepszy. I oczywiście ile będzie mnie to kosztować. Jest mnóstwo firm specjalizujących się we wdrożeniach i mnóstwo gotowych rozwiązań. Co więc wybrać?

Sklep internetowy

W tym miejscu pora zastanowić się nad możliwościami. Abyś lepiej zrozumiał różnice pomiędzy rozwiązaniami dostępnymi na rynku, sprawdź czym one się różnią między sobą.

Jak założyć sklep internetowy w wersji ekonomicznej

Gotowe sklepy abonamentowe w modelu SaaS

To jedne z najczęściej wybieranych rozwiązań, zwłaszcza na stracie. Model saas oznacza Software as a service czyli oprogramowanie jako usługa – udostępnianie oprogramowania w chmurze.

Ty płacisz stały abonament a w zamian otrzymujesz niemal gotowy, działający sklep internetowy. Jeśli prowadzisz małą firmę to rozwiązanie będzie z pewnością dla Ciebie atrakcyjne,

Sklepy oparte o platformy open source

Open source oznacza darmową platformę e-commerce – to druga często wybierana opcja; na rynku występują trzy najczęściej wybierane platformy e-commerce – WooCommerce, PrestaShop oraz Magento. Wymieniłam je w kolejności od najprostszego do najbardziej zaawansowanego rozwiązania.

Są jeszcze inne takie jak OpenCart, Joomla VirtueMart czy osCommerce. Same silniki są bezpłatne. Nie łudź się jednak, że sklep też będzie bezpłatny – no chyba, że jesteś wysokiej klasy programistą i wszystko zaprogramujesz sam.

Ponadto nadal będziesz potrzebować dodatkowych, płatnych usług, choćby hostingu. Rozwiązania oparte o Magento to już niemal opcja premium. Dlaczego? Bo dobry sklep wymaga wielu płatnych wtyczek, dostosowania wyglądu szablonu sklepu do Twoich wymagań i tego co prezentuje konkurencja w Twojej branży.

Jak założyć sklep internetowy w opcji premium?

  • sklepy dedykowane – tworzone są na potrzeby konkretnej firmy, marki; platformy dedykowane są tworzone zupełnie od zera. Takie rozwiązanie polecane jest dla  specyficznych sklepów, których produkty lub biznes wymaga zaawansowanych konfiguracji. Wdrożenie takiego rozwiązania jest bardzo czasochłonne, jednak jeśli firmie zależy na wyjątkowym
    i wyróżniającym się e-Commerce, to jest to dobre rozwiązanie. Koszt takich rozwiązań ustalany jest indywidualnie w zależności od potrzeb i ofert rynkowych.
  • Sklepy oparte na licencji – platformy z płatną licencją to indywidualne rozwiązania dla bardzo dużych firm, które chcą prowadzić biznes online. Są to platformy sprzedażowe z rozwiązaniami klasy Enterprise z płatną licencją, których koszty wynoszą od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych.

Czym się różni darmowa platforma e-commerce od gotowych rozwiązań saas?

Założenie sklepu internetowego na darmowej platformie wiąże się z koniecznością skorzystania z usług programisty czy agencji wdrożeniowej, która zainstaluje oprogramowanie i przeszkoli Cię jak je obsługiwać. Zwykle będzie to jednorazowy koszt – jednak rozwój funkcjonalności też będzie dodatkowo płatny.

W przypadku gotowych, płatnych platform, nie trzeba zatrudniać programisty. Musisz jednak opłacać abonament. Ponadto gotowe rozwiązania rozwijają się powoli a nowości są udostępniane wszystkim klientom. Nie ma więc tu mowy o jakichś innowacjach tylko dla Ciebie.

Czytaj: Jak przygotować unikalny opis produktu?

Gdzie założyć sklep internetowy?

Jaką platformę e-commerce wybrać i gdzie założyć sklep online to trudne pytania, na które początkującym trudno się zdecydować. Nie ma gotowych odpowiedzi. Trzeba przeanalizować wiele rozwiązań, funkcjonalności, potrzeb integracji.

Wiele opcji jednak szybko można wyeliminować: jeśli jesteś zupełnie początkujący w obszarze e-commerce i nie wiesz z czym to się „je” masz dwie opcje: wybrać model saas lub zatrudnić kogoś kto się na tym zna. Wybranie rozwiązania saasowego też nie jest proste.

Doświadczony e-commerce menedżer, który pracował na wielu programach z pewnością podpowie Ci, które z dostępnych na rynku rozwiązań będzie dla Ciebie najlepsze. Pomoże też przy wyborze dodatkowych narzędzi, przeszkoli zespół sprzedawców oraz zaproponuje kierunki rozwoju sklepu.

Jeśli będziesz chciał startować sam i zdobywać wiedzę i doświadczenie, będzie Ci ciężko dogonić konkurencję, która od wielu lat jest już wyćwiczona w boju w sprzedaży online.

Potrzebujesz wsparcia? Daj nam znać na kontakt@vorma.pl

Który sklep internetowy wybrać?

Na rynku są dziesiątki propozycji – od najprostszych i najbardziej znanych typu: Shoper, Shoplo, Shoper, Atomstore, IAI-Shop, Shopify – jak wybrać zatem tę najbardziej dopasowaną do Twoich potrzeb?

Platformy abonamentowe są najbardziej popularne i szybkie w realizacji. Sklep internetowy można założyć nawet w ciągu kilku minut. Takie rozwiązanie polecane jest dla małych i średnich firm. Sprawdzi się też dla standardowych, przeciętnej wielkości sklepów internetowych.

Niemniej jednak warto mieć kogoś doświadczonego, kto sprawdzi, czy wybrane rozwiązanie jest odpowiednie dla wybranej branży.

Modyfikacja grafiki w e-sklepie

Jeśli będziesz chciał popracować nad grafiką i wyglądem sklepu w takim modelu, będzie się to wiązało z dodatkowym czasem i kosztami. Nie wszystkie Twoje pomysły będą mogły być zrealizowane. Gotowe sklepy internetowe przeważnie posiadają ograniczoną możliwość modyfikowania wyglądu sklepu.

Na starcie otrzymasz możliwość wyboru jednego z kilkudziesięciu dostępnych szablonów wyglądu sklepu. Będziesz mieć też możliwość integracji z systemami obsługiwanymi przez daną platformę. Wdrożenie bardziej skomplikowanych, niestandardowych rozwiązań, konfiguratorów produktów, czy innych zaawansowanych modułów będzie utrudnione lub nawet niemożliwe.

Wady gotowych sklepów internetowych

Minusy rozwiązań typu SaaS: przede wszystkim ograniczony rozwój sklepu. W większości przypadków, jeżeli będziesz potrzebować specyficznego modułu, to może on być niedostępny a firma odmówi jego wykonania. Drugi problemem to wydajność.

Większość platform abonamentowych jest dedykowana dla małych, średnich sklepów. Przy większej liczbie produktów, wzrastającej liczbie zamówień, zaczynają zwalniać i nie ma możliwości skalowania i rozwoju takiego sklepu.

Na pewnym etapie rozwoju biznesu online potrzebne będą nietypowe rozwiązania, którymi będziesz chciał zapewnić sobie przewagę konkurencyjną.

W rozwiązaniach Saas może się okazać, że nie ma dostępnych programistów u operatora platformy, terminy są bardzo odległe lub po prostu firma nie wdroży tych zmian w ogóle. Pamiętaj, że takie platformy są rozwijane zgodnie z priorytetami  właściciela platformy, a nie potrzeb jej klientów.

Jakie funkcje są potrzebne w e-sklepie?

Wybierając platformę saas sprawdzaj jakie ma gotowe funkcjonalności, które będą niezbędne dla Twojego biznesu. Może to dotyczyć filtrowania, sortowania produktów. Może istotne będzie pokazywanie produktów według sprzedaży lub według indywidualnych zasad lub dostępności.

Sprawdź też z jakimi narzędziami są gotowe integracje. Sprawdź też możliwość budowania drzewa kategorii, wyboru wielu kategorii oraz możliwość prowadzenia bloga. To tylko nieliczne elementy, na które należy zwrócić uwagę.

Jak założyć sklep internetowy – koszty

Powiedzmy sobie szczerze: czasy, kiedy niemal za darmo można było prowadzić biznes online bezpowrotnie minęły. Dziś należy wziąć pod uwagę szereg elementów, które będą comiesięcznym obciążeniem jeśli chcesz prowadzić sprzedaż w internecie.

Jak założyć sklep internetowy

Podstawowe koszty w e-sklepie:

Wdrożenie sklepu internetowego

Wdrożenie – koszty mogą wynieść od niemal kilkuset złotych do kilkuset tysięcy w zależności od wybranego rozwiązania; możemy jednak przyjąć, że w modelu SaaS z dostosowaniem wyglądu sklepu do naszych potrzeb wdrożenie może wynieść około 5-20 tys zł.

Pozycjonowanie sklepu i reklama

Pozycjonowanie SEO – każdy sklep musi dbać o pozycjonowanie, czyli to jak wysoko pokaże się w wynikach wyszukiwarki na konkretne frazy; o pozycjonowanie możemy dbać sami, jeśli mamy wiedzę na ten temat lub skorzystać z profesjonalnych agencji; koszt może wynieść od kilkuset złotych do kilku tysięcy w zależności od wybranego pakietu; dodatkowo efekty takich działań mogą pojawić się nawet się z kilkumiesięcznym opóźnieniem,

Pozyskiwanie ruchu z innych źródeł – możesz zintegrować swój sklep z porównywarkami cen typu nokaut czy ceneo lub korzystać z usług firm typu okazje.info; za otrzymany ruch zapłacisz prowizję, w takim przypadku warto zaplanować i uzgodnić z góry miesięczny budżet.

Kampanie Google Adwords – ruch w sklepie to podstawa a płatne kampanie przynoszą najszybszy efekt; kluczowa sprawa to budżet i ustalanie stawek; niestety poniżej pewnego poziomu wydatków kampanie mogą być nieefektywne i wydamy więcej niż zarobimy; należy ściśle śledzić efekty kampanii w Google Analytics,

Reklama Facebook Ads – kampanie Facebook to także ważny element pozyskiwania ruchu i konwersji; wiąże się to z ponoszeniem kosztów; zalecam jednak prowadzenie profesjonalnych kampanii, gdyż samodzielne „promowanie postów” nie będzie prowadzić do efektywnej sprzedaży,

Pracownicy

Pracownicy – ktoś przecież musi obsługiwać sklep a koszty pracownicze będą znaczącym kosztem biznesu; idealnie jeśli pracownicy będą mieli wyznaczone konkretne zadania do wykonania i będą odpowiednio premiowani za sprzedaż i efekty pracy,

Magazyn i logistyka

Magazynowanie – koszty magazynowania także należy uwzględnić; rotacja i produkty niechodliwe to często omijany temat, który powoduje niepotrzebne zamrażanie gotówki; warto zatem śledzić rotację towaru i podejmować aktywną sprzedaż towarów trudno zbywalnych,

Wysyłka towaru – koszty wysyłki z reguły ponoszą kupujący; jeśli konkurencja jest duża to wymusi to na Tobie obniżenie tych kosztów, lub ukrycie ich w marży produktu,

Inne koszty

Prowizja dla płatności online, sprzedaży ratalnej – wprowadzenie absolutnie niezbędnych szybkich przelewów online, płatności kartą czy rat 0% wiąże się z opłacaniem prowizji z tego tytułu; możesz przerzucić te koszty na kupującego, jednak zawsze sprawdź działania konkurencji w tym zakresie,

Sprzedaż z wykorzystaniem marketplace’ów – chcesz wejść na gotowe rynki typu Allegro, Ebay, Amazon; sprzedaż z wykorzystaniem tych rynków wiąże się ze znacznymi prowizjami sięgającymi nawet do kilkunastu procent prowizji od sprzedaży.

Podsumowanie w kwestii kosztów

Jak widać pozycji kosztowych jest całkiem sporo, dlatego też należy prowadzić pełną analizę osiąganych przychodów i kosztów. Taką analizę prowadź nie tylko w ujęciu całościowym ale także z podziałem na każdy kanał ruchu. Musisz wiedzieć czy każde z poszczególnych źródeł ruchu przynoszą zysk czy stratę. W oparciu o tę wiedzę podejmować stosowne decyzje.

Jak prowadzić sklep internetowy?

Prowadzenie e-biznesu to nie jednorazowe wdrożenie ale ciągłe poprawianie i dbałość o rozwój sprzedaży. Sklep internetowy to nie muzeum, w którym poustawiamy produkty jak eksponaty. Należy prowadzić ciągłą analizę rynku, obserwować konkurencję, dbać o właściwe wyświetlanie bestsellerów, sterować sprzedażą. Zarządzanie sklepem internetowym to praca na cały etat a nie czynności wykonywane z doskoku.

Często spotykam się z sytuacjami, w których firma zgłasza się z informacją, że sklep wdrożyła tylko nie ma sprzedaży. To tak jakby otworzyć budkę z hotdogami w lesie i liczyć na to, że będą się sprzedawać jak lody na plaży.

Zarządzanie e-sklepem

Zarządzanie sklepem powinien prowadzić doświadczony E-commerce Menedżer, który będzie wiedział jak pozyskać efektywny ruch i jak wyciągać wnioski z pozyskiwanych danych. Doświadczona osoba  nie tylko będzie zwracać uwagę na właściwe parametry, będzie też sterować budżetem reklamowym oraz rozwijać sklep internetowy.

Akademia Biznesu Vorma świadczy usługę zewnętrznego e-commerce menedżera, która umożliwia pełne wsparcie podczas wdrażania, rozwijania czy stałego zarządzania sklepem internetowym. Zapraszamy do współpracy: https://vorma.pl

Doświadczony menedżer zapewni bezpośrednie wsparcie w postaci przeszkolenia zespołu handlowców, dostosowania narzędzi oraz przejmie współpracę z agencjami SEO i SEM. Specjaliści ds. social media poprowadzą także profesjonalny funpage firmy oraz kampanie reklamowe Facebook Ads.