Spis treści:
- Co to jest inflacja?
- Inflacja Polska – dane z ostatnich lat.
- Przyczyny inflacji – co może wywoływać znaczące wzrosty cen?
- Wyzwania dla e-commerce związane z inflacją.
- Skutki inflacji w obszarze e-handlu – możliwe trudności
- Koszty w e-commerce – z czego branża e-commerce będzie rezygnować?
- Czy inflacja wpłynie na zachowania konsumentów – czekają nas spadki sprzedaży?
- Jak chronić swój e-sklep przed inflacją?
- Jak zabezpieczyć oszczędności przed inflacją? W co inwestować?
Pomimo, że inflacja w Polsce stała się gorącym tematem, to większość ludzi nie do końca rozumie znaczenia tego zjawiska gospodarczego. 🤔 Nie potrafi go więc poprawnie zinterpretować. W konsekwencji ludzie zbyt późno podejmują zapobiegawcze działania a wielu nie podejmuje ich wcale. Przedsiębiorcy radzą sobie znacznie lepiej, jednak przyda się przybliżyć nieco ten temat.
Co to jest inflacja?
Inflacja to wzrost cen, który w głównej mierze prowadzi do spadku siły nabywczej pieniądza. 📉 Co to oznacza? Za taką samą kwotę możesz kupić mniej produktów niż np. rok wcześniej. Dlaczego? Bowiem pieniądze mają mniejszą wartość. Przykładowo, jeśli za 10 zł mogłeś kupić 3-4 bochenki chleba, to rok później z trudem uda Ci się kupić 1-2. Skutek inflacji jest taki, że pomimo, iż dalej masz 10 zł to ono nie jest już tyle samo warte.
Podobnie, jeśli odłożyłeś w banku 5 tysięcy złotych i trzymałeś je na rachunku nieoprocentowanym, to rok później dalej masz 5 tysięcy. Niestety nie będziesz w stanie kupić tyle samo produktów czy opłacić tych samych usług co rok wcześniej. Ceny wzrosły 📈 i będziesz musiał wydać znacznie więcej pieniędzy, aby je opłacić. A więc twoje oszczędności zmalały, choć na rachunku widzisz te same cyfry.

Inflacja w Polsce – dane z ostatnich lat
Wzrost cen jest naturalnym procesem gospodarczym, pod warunkiem, że poziom inflacji utrzymuje się na niskim, kilkuprocentowym poziomie (w granicach do 5%). To tak zwana inflacja pełzająca. W gospodarce występuje też deflacja. Jest to odwrotna sytuacja (spadek cen przy jednoczesnym wzroście wartości pieniądza), jednak to zjawisko także nie jest korzystne dla gospodarki. Inflacja pełzająca jest więc optymalnym poziomem, który pozytywnie oddziałuje na gospodarkę. 👍
Pamiętaj, że wskaźnik inflacji wyliczany jest na podstawie średniego koszyka usług. Koszyk ten zawiera bardzo konkretne produkty lub usługi, a więc w różnych branżach ceny produktów mogą wzrastać w odmiennych proporcjach niż wskazywane w ogólnym koszyku.
W ostatnim czasie poziom inflacji w Polsce osiągnął poziom tzw. inflacji galopującej, a więc rosnącej w tempie dwucyfrowym. 😱 Taki poziom inflacji niesie za sobą negatywne skutki nie tylko dla firm, ale przede wszystkim dla konsumentów i całej gospodarki.

Przyczyny inflacji – co może wywoływać znaczące wzrosty cen?
Jeśli znacząco wzrastają ceny surowców energetycznych, to z pewnością będą wzrastać koszty produkcji. To w krótkim czasie spowoduje wzrost cen płaconych przez konsumentów. Ekonomiści wymieniają też wiele innych przyczyn związanych ze zbyt dużym tempem wzrostu cen.
Wśród tych przyczyn, które mogą wywoływać inflację w Polsce pojawiają się:
- zwiększenie podaży pieniądza przez ich emisję przez bank centralny (w Polsce Narodowy Bank Polski),
- nagły wzrost lub spadek popytu na produkty i usługi oraz nieprzystosowanie się podaży do tej sytuacji,
- nieproporcjonalny wzrost płac bez pokrycia w produktywności/wydajności pracowników,
- nadmierne wydatki państwa
- wadliwą strukturę gospodarki.
Bez względu na przyczynę większość z przedsiębiorców będzie zmuszona przeciwdziałać skutkom inflacji, która w ostatnim czasie osiągnęła tempo galopujące. 🥵

Wyzwania dla e-commerce związane z inflacją
Światowy e-commerce 🛒 w ostatnich latach rozwija się w dynamicznym tempie. Z uwagi na globalizację i zanikające bariery, konsumenci coraz chętniej korzystają z zagranicznych e-sklepów. Obcojęzyczne portale bez problemu realizują sprzedaż z dostawą do naszego kraju. Pandemia związana z Covidem jedynie przyspieszyła tempo tego wzrostu. Skutkiem tego konkurencja pojawiła się też na rynku reklamowym. Stawki CPC w niektórych kanałach reklamowych wzrosły nawet o 50% rok do roku. 👆 To spowodowało jeszcze większe koszty pozyskania nowych klientów.
Mamy więc na rynku sytuację, gdzie brakuje fachowców w e-commerce i presję płacową tych, którzy są specjalistami w swojej dziedzinie. Warto więc rozważyć zatrudnienie zewnętrznego e-commerce managera, który może być tańszą opcją w stosunku do osoby na etacie.
Dodatkowo przedsiębiorcy muszą się mierzyć ze znaczącymi podwyżkami towarów i usług. Dodatkowo wzrastają też płace i opłaty za energię, koszty transportu i zakupu materiałów. Co gorsze, producenci i dostawcy zapowiadają kolejne podwyżki i wydłużenia w realizacji zamówień. Niestety budżety na reklamy płatne w dalszym ciągu wzrastają często przy znikomym wzroście sprzedaży.
Właściciele firm stoją więc przed dużym wyzwaniem, które będzie wymuszać podejmowanie trudnych decyzji. Będzie trzeba podejmować działania w zakresie optymalizacji kosztów, zmian w strukturze dostawców czy zmiany stosowanej dotychczas polityki cenowej.

Inflacja w Polsce – skutki w obszarze e-handlu
Początkowo inflacja daje złudny efekt wzrostu sprzedaży. Niestety idący w ślad za tym wzrost kosztów szybko wyprowadza z błędu. Szybko więc zauważysz, że niestety nie masz do czynienia ze wzrostem zysku w firmie. Większość przedsiębiorców zmuszona będzie walczyć ze skutkami inflacji poprzez podnoszenie cen towarów i usług, które ostatecznie opłacać będą konsumenci. Jeśli nie uda im się podnieść cen a do tego wystąpią problemy ze sprzedażą na obsługiwanych rynkach, mogą mieć z tego tytułu groźne konsekwencje.
Przeczytaj też: | SEO dla sklepu – 6 kluczowych działań, które wdrożysz sam! |
Konsumenci przyzwyczajeni są przez największych graczy e-commerce do dostaw realizowanych „za darmo” i w 24h. To raczej się nie zmieni. Niestety dostawa produktów do klientów to jedno z wyzwań, z którym mierzą się szczególnie mniejsze sklepy internetowe. Większość firm spedytorskich podniosła ceny za realizowane w tym zakresie usługi a oczekiwania klientów pozostały na tym samym poziomie. Jeśli więc e-sklepy w dalszym ciągu będą chciały dostarczać swoje produkty w ramach opcji darmowej dostawy, będą zmuszone do optymalizacji kosztów w innych obszarach.
Koszty w e-commerce – z czego branża e-commerce będzie rezygnować?
Rosnące ceny produktów i usług będą wymuszać na przedsiębiorcach szukania oszczędności. W pierwszej kolejności menedżerowie zaczną się przyglądać wydatkom na szeroko rozumiany marketing. Zacznie się wycinanie tych działań, które nie będzie się przekładać w pierwszej kolejności na sprzedaż. Wydatki na reprezentację i wizerunek mogą być na pierwszej linii do ograniczenia.
Niestabilne łańcuchy dostaw z Chin, przerwane w okresie pandemii, spowodowały poszukiwania lokalnych dostawców, którzy mogliby realizować zamówienia w krótszym czasie. Niestety wiele podzespołów, które lokalni producenci wykorzystywali w procesie produkcyjnym także pochodziły z Chin. Płynące drogą morską, chińskie kontenery, również miały opóźnienia a koszty ich sprowadzenia ich do Polski wzrosły ponad 10-krotnie. Sklepy internetowe w dalszym ciągu będą więc poszukiwać dostawców krajowych i innej alternatywy niż rynek chiński.

Jeszcze większa konkurencja przełoży się na poszukiwanie coraz bardziej kreatywnych działań marketingowych, mających wpływ na poziom sprzedaży. Ograniczanie wydatków na pozycjonowanie serwisów internetowych i content marketing może mieć jednak odwrotne skutki w postaci spadków sprzedaży. Jak wiadomo zmiany w algorytmie Google, wprowadzone w maju tego roku, powodują nagradzanie aktywnych serwisów, które podejmują widoczną aktywność w tworzeniu nowych treści. Skutkuje to obniżaniem wyników wyszukiwania dla tych sklepów, które poza wprowadzaniem nowego produktu i jego ceny niczego więcej nie robią.
Postaw na specjalistów od reklam płatnych. Wybierz jednak tych, którzy poza skupianiem się na ustawieniach kampanii, jak typowa agencja, będą w stanie efektywnie zarządzać także produktami prezentowanymi w reklamach. Zarządzaj swoim google feedem, czyli promowaną ofertą. Rozliczaj się według ustalonego procentu zwrotu z reklamy, dzięki czemu będziesz w stanie osiągać zadowalające wskaźniki rentowności.
Czy inflacja w Polsce wpłynie na zachowania konsumentów – czekają nas spadki sprzedaży?
Inflacja w Polsce już spowodowała widoczne zmiany w zachowaniu konsumentów. Ludzie w pierwszej kolejności odczuli nie tyle wzrosty cen towarów, ale przede wszystkim rosnące koszty obsługi kredytów. Kolejnym znaczącym elementem była znaczna podwyżka ceny paliwa oraz energii i gazu. Do tego przyszła refleksja w obszarze zakupów spożywczych i towarów tzw. pierwszej potrzeby. Obecnie jeszcze nie widać, aby ludzie w znaczący sposób ograniczyli swoje wydatki. Niemniej jednak nadchodzące informacje o kolejnych podwyżkach cen energii i gazu nie nastrajają pozytywnie.

Przed nami z pewnością bardzo trudny okres. Konsumenci będą uważniej liczyć swoje pieniądze i analizować na co je wydają. Wybory będą rozważniejsze a porównania produktów będą się odbywać w korelacji jakość do rozsądnej ceny. Prawdopodobnie spadnie sprzedaż produktów kupowanych pod wpływem emocji czy dla rozrywki a wzrośnie sprzedaż asortymentu typu DIY. Produkty luksusowe mogą stracić na korzyść ich funkcjonalnych odpowiedników.
Reasumując, rynek e-commerce zyska, gdyż wrażliwi na ceny konsumenci będą szukać okazji właśnie w tym kanale. Korzyścią może być fakt, że skutki inflacji w Polsce będzie odczuwać także Twoja konkurencja. Trudny rynek może zacząć eliminować słabsze firmy. To zaś będzie okazją do rozwinięcia się tych mocniejszych graczy.
Jak chronić swój e-sklep przed inflacją?
Najgorsze co można zrobić to czekać. 🙅♀️ Brak podjęcia działań może być groźniejszy niż testowanie nowych rozwiązań i optymalizacja kosztów. Przede wszystkim zacznij od obserwacji działań konkurencji, szczególnie tej bardziej doświadczonej. Zbieraj też opinie klientów. Choć będą oni podkreślać znaczenie ceny, to konkurowanie tylko za pomocą ceny nie będzie dobrym rozwiązaniem. 👉 Skup się przede wszystkim na wysokiej jakości obsługi klienta. Stawiaj też na to co kluczowe w internecie. Dbaj o takie usługi jak: szybka realizacja zamówień, bardzo dobra obsługa, szybkie odpowiadanie na zapytania oraz sprawna obsługa zwrotów.

Jak jeszcze zabezpieczyć się na nadchodzący okres?
Jest wiele rzeczy, o które możesz zadbać tak aby inflacja w Polsce nie powodowała zbyt wielu negatywnych skutków a Twój biznes online uzyskiwał dobre parametry ekonomiczne:
- Zwiększ ceny towarów i usług – już odczułeś wzrosty cen za materiały, usługi a także kupowane do dalszej sprzedaży produkty, brak podwyżki cen klientowi ostatecznemu może spowodować brak rentowności a w konsekwencji szybką utratę płynności finansowej, zatem nie czekaj – podnieś ceny.
- Wprowadź crossselling – koszty pozyskania pojedynczego klienta znacznie wzrosły, jeśli już go pozyskałeś zaoferuj dodatkowe usługi, zwiększ wartość koszyka, dzięki czemu wzrośnie monetyzacja ruchu w Twoim sklepie.
- Negocjuj ceny usług – przeanalizuj koszty utrzymania wszystkich usług, za które płacisz, sprawdź z czego możesz zrezygnować, porównaj ceny na rynku, renegocjuj obecne umowy.
- Ogranicz zapasy – zrób analizę rotacji zapasów, wyprzedaj te najmniej rentowne i ogranicz poziom zatowarowania, poszukaj dostawców realizujących sprzedaż w dropshippingu co może obniżyć koszty magazynowania.
- Znajdź tańszych dostawców – poszukaj alternatywnych produktów i ich zamienników, znajdź tańszych dostawców, skróć łańcuch dostaw, dotrzyj do bezpośredniego dystrybutora lub producenta, przez co możesz obniżyć koszty zakupu produktów.
- Zwiększ aktywność w zakresie content marketingu – nie zmniejszaj nakładów pracy nad budowaniem treści na stronie, już widać znaczne spadki widoczności serwisów, które nie prowadzą blogów, mają ubogie opisy produktów a ich serwis nie wprowadza nowych produktów.
- Analizuj wydatki marketingowe – rozsądnie rozdzielaj budżet na reklamę, aktywnie zarządzaj plikami produktowymi w Google Ads i Facebook Ads, wybieraj kampanie, które nakierowane są na konwersję lub kampanie produktowe, mierz zarówno ROAS jak i ROI.
- Utrzymuj płynność finansową – eliminuj klientów, którzy nie płacą, ogranicz limity kupieckie, ściągaj aktywnie swoje należności, brak płynności w krótkim czasie może doprowadzić firmę do upadku.
Ostatnim elementem jest optymalizacja procesów i automatyzacja pracy. Dzięki inwestycjom w nowoczesne narzędzia i nowe technologie nie tylko przyspieszysz proces obsługi klienta i wyeliminujesz błędy. Przy dużej liczbie zamówień integrowanie systemów przełoży się na mniejszą liczbę osób koniecznych do obsługi procesu. Korzyścią jest zmniejszenie kosztów związanych z zatrudnieniem. Jeśli dojdzie do zmniejszenia ilości zamówień nie będziesz zmuszony do opłacania zbyt dłużej liczby pracowników. Staraj się patrzeć w dłuższej perspektywie i przewidywać kolejne możliwe trudności i wyzwania.
Jak zabezpieczyć oszczędności przed inflacją? W co inwestować?
Pamiętaj, aby oprócz samych działań biznesowych zabezpieczać też zarobione już pieniądze w postaci oszczędności, które trzymasz na rachunkach bankowych. Warto uczyć się i obserwować tych bardziej doświadczonych finansistów, którzy posiadają zdywersyfikowane portfele inwestycyjne.
Warto więc zróżnicować swój własny portfel, tak aby łagodzić skutki inflacji w Polsce. Możesz przykładowo inwestować własne środki lub oszczędzać w takich formach jak:
- lokaty bankowe,
- pieniądze w walutach takich jak dolar, frank szwajcarski czy euro,
- obligacje, m.in. te zabezpieczone inflacją,
- nieruchomości,
- metale szlachetne (złoto),
- fundusze inwestycyjne i akcje (tylko dla doświadczonych inwestorów).
Jeśli nie masz doświadczenia w inwestowaniu w papiery wartościowe o podwyższonym ryzyku, lepiej wybierz takie formy inwestowania, które chronią kapitał. Oznacza to, że nie możesz stracić wpłaconych pieniędzy (kapitału), jak w przypadku inwestowania w fundusze czy akcje.
Autor: Renata Dasek