fbpx

Spis tre艣ci:

  1. Co to jest inflacja?
  2. Inflacja Polska 鈥 dane z ostatnich lat.
  3. Przyczyny inflacji 鈥 co mo偶e wywo艂ywa膰 znacz膮ce wzrosty cen?
  4. Wyzwania dla e-commerce zwi膮zane z inflacj膮.
  5. Skutki inflacji w obszarze e-handlu 鈥 mo偶liwe trudno艣ci
  6. Koszty w e-commerce 鈥 z czego bran偶a e-commerce b臋dzie rezygnowa膰?
  7. Czy inflacja wp艂ynie na zachowania konsument贸w 鈥 czekaj膮 nas spadki sprzeda偶y?
  8. Jak chroni膰 sw贸j e-sklep przed inflacj膮?
  9. Jak zabezpieczy膰 oszcz臋dno艣ci przed inflacj膮? W co inwestowa膰?

Pomimo, 偶e inflacja w Polsce sta艂a si臋 gor膮cym tematem, to wi臋kszo艣膰 ludzi nie do ko艅ca rozumie znaczenia tego zjawiska gospodarczego. 馃 Nie potrafi go wi臋c poprawnie zinterpretowa膰. W konsekwencji ludzie zbyt p贸藕no podejmuj膮 zapobiegawcze dzia艂ania a wielu nie podejmuje ich wcale. Przedsi臋biorcy radz膮 sobie znacznie lepiej, jednak przyda si臋 przybli偶y膰 nieco ten temat.

Co to jest inflacja?

Inflacja to wzrost cen, kt贸ry w g艂贸wnej mierze prowadzi do spadku si艂y nabywczej pieni膮dza. 馃搲 Co to oznacza? Za tak膮 sam膮 kwot臋 mo偶esz kupi膰 mniej produkt贸w ni偶 np. rok wcze艣niej. Dlaczego? Bowiem pieni膮dze maj膮 mniejsz膮 warto艣膰. Przyk艂adowo, je艣li za 10 z艂 mog艂e艣 kupi膰 3-4 bochenki chleba, to rok p贸藕niej z trudem uda Ci si臋 kupi膰 1-2. Skutek inflacji jest taki, 偶e pomimo, i偶 dalej masz 10 z艂 to ono nie jest ju偶 tyle samo warte.

Podobnie, je艣li od艂o偶y艂e艣 w banku 5 tysi臋cy z艂otych i trzyma艂e艣 je na rachunku nieoprocentowanym, to rok p贸藕niej dalej masz 5 tysi臋cy. Niestety nie b臋dziesz w stanie kupi膰 tyle samo produkt贸w czy op艂aci膰 tych samych us艂ug co rok wcze艣niej. Ceny wzros艂y 馃搱 i b臋dziesz musia艂 wyda膰 znacznie wi臋cej pieni臋dzy, aby je op艂aci膰. A wi臋c twoje oszcz臋dno艣ci zmala艂y, cho膰 na rachunku widzisz te same cyfry.

inflacja w Polsce

Inflacja w Polsce 鈥 dane z ostatnich lat

Wzrost cen jest naturalnym procesem gospodarczym, pod warunkiem, 偶e poziom inflacji utrzymuje si臋 na niskim, kilkuprocentowym poziomie (w granicach do 5%). To tak zwana inflacja pe艂zaj膮ca. W gospodarce wyst臋puje te偶 deflacja. Jest to odwrotna sytuacja (spadek cen przy jednoczesnym wzro艣cie warto艣ci pieni膮dza), jednak to zjawisko tak偶e nie jest korzystne dla gospodarki. Inflacja pe艂zaj膮ca jest wi臋c optymalnym poziomem, kt贸ry pozytywnie oddzia艂uje na gospodark臋. 馃憤

Pami臋taj, 偶e wska藕nik inflacji wyliczany jest na podstawie 艣redniego koszyka us艂ug. Koszyk ten zawiera bardzo konkretne produkty lub us艂ugi, a wi臋c w r贸偶nych bran偶ach ceny produkt贸w mog膮 wzrasta膰 w odmiennych proporcjach ni偶 wskazywane w og贸lnym koszyku.

W ostatnim czasie poziom inflacji w Polsce osi膮gn膮艂 poziom tzw. inflacji galopuj膮cej, a wi臋c rosn膮cej w tempie dwucyfrowym. 馃槺 Taki poziom inflacji niesie za sob膮 negatywne skutki nie tylko dla firm, ale przede wszystkim dla konsument贸w i ca艂ej gospodarki.

inflacja w Polsce 2018-2022
藕r贸d艂o: tradingseconomic.com

Przyczyny inflacji 鈥 co mo偶e wywo艂ywa膰 znacz膮ce wzrosty cen?

Je艣li znacz膮co wzrastaj膮 ceny surowc贸w energetycznych, to z pewno艣ci膮 b臋d膮 wzrasta膰 koszty produkcji. To w kr贸tkim czasie spowoduje wzrost cen p艂aconych przez konsument贸w. Ekonomi艣ci wymieniaj膮 te偶 wiele innych przyczyn zwi膮zanych ze zbyt du偶ym tempem wzrostu cen.

W艣r贸d tych przyczyn, kt贸re mog膮 wywo艂ywa膰 inflacj臋 w Polsce pojawiaj膮 si臋:

  • zwi臋kszenie poda偶y pieni膮dza przez ich emisj臋 przez bank centralny (w Polsce Narodowy Bank Polski),
  • nag艂y wzrost lub spadek popytu na produkty i us艂ugi oraz nieprzystosowanie si臋 poda偶y do tej sytuacji,
  • nieproporcjonalny wzrost p艂ac bez pokrycia w produktywno艣ci/wydajno艣ci pracownik贸w,
  • nadmierne wydatki pa艅stwa
  • wadliw膮 struktur臋 gospodarki.

Bez wzgl臋du na przyczyn臋 wi臋kszo艣膰 z przedsi臋biorc贸w b臋dzie zmuszona przeciwdzia艂a膰 skutkom inflacji, kt贸ra w ostatnim czasie osi膮gn臋艂a tempo galopuj膮ce. 馃サ

inflacja w polsce a ecommerce

Wyzwania dla e-commerce zwi膮zane z inflacj膮

艢wiatowy e-commerce 馃洅 w ostatnich latach rozwija si臋 w dynamicznym tempie. Z uwagi na globalizacj臋 i zanikaj膮ce bariery, konsumenci coraz ch臋tniej korzystaj膮 z zagranicznych e-sklep贸w. Obcoj臋zyczne portale bez problemu realizuj膮 sprzeda偶 z dostaw膮 do naszego kraju. Pandemia zwi膮zana z Covidem jedynie przyspieszy艂a tempo tego wzrostu. Skutkiem tego konkurencja pojawi艂a si臋 te偶 na rynku reklamowym. Stawki CPC w niekt贸rych kana艂ach reklamowych wzros艂y nawet o 50% rok do roku. 馃憜 To spowodowa艂o jeszcze wi臋ksze koszty pozyskania nowych klient贸w.

Mamy wi臋c na rynku sytuacj臋, gdzie brakuje fachowc贸w w e-commerce i presj臋 p艂acow膮 tych, kt贸rzy s膮 specjalistami w swojej dziedzinie. Warto wi臋c rozwa偶y膰 zatrudnienie zewn臋trznego e-commerce managera, kt贸ry mo偶e by膰 ta艅sz膮 opcj膮 w stosunku do osoby na etacie.

Dodatkowo przedsi臋biorcy musz膮 si臋 mierzy膰 ze znacz膮cymi podwy偶kami towar贸w i us艂ug. Dodatkowo wzrastaj膮 te偶 p艂ace i op艂aty za energi臋, koszty transportu i zakupu materia艂贸w. Co gorsze, producenci i dostawcy zapowiadaj膮 kolejne podwy偶ki i wyd艂u偶enia w realizacji zam贸wie艅. Niestety bud偶ety na reklamy p艂atne w dalszym ci膮gu wzrastaj膮 cz臋sto przy znikomym wzro艣cie sprzeda偶y.

W艂a艣ciciele firm stoj膮 wi臋c przed du偶ym wyzwaniem, kt贸re b臋dzie wymusza膰 podejmowanie trudnych decyzji. B臋dzie trzeba podejmowa膰 dzia艂ania w zakresie optymalizacji koszt贸w, zmian w strukturze dostawc贸w czy zmiany stosowanej dotychczas polityki cenowej.

inflacja a e-commerce

Inflacja w Polsce – skutki w obszarze e-handlu

Pocz膮tkowo inflacja daje z艂udny efekt wzrostu sprzeda偶y. Niestety id膮cy w 艣lad za tym wzrost koszt贸w szybko wyprowadza z b艂臋du. Szybko wi臋c zauwa偶ysz, 偶e niestety nie masz do czynienia ze wzrostem zysku w firmie. Wi臋kszo艣膰 przedsi臋biorc贸w zmuszona b臋dzie walczy膰 ze skutkami inflacji poprzez podnoszenie cen towar贸w i us艂ug, kt贸re ostatecznie op艂aca膰 b臋d膮 konsumenci. Je艣li nie uda im si臋 podnie艣膰 cen a do tego wyst膮pi膮 problemy ze sprzeda偶膮 na obs艂ugiwanych rynkach, mog膮 mie膰 z tego tytu艂u gro藕ne konsekwencje.


Przeczytaj te偶:SEO dla sklepu 鈥 6 kluczowych dzia艂a艅, kt贸re wdro偶ysz sam!

Konsumenci przyzwyczajeni s膮 przez najwi臋kszych graczy e-commerce do dostaw realizowanych 鈥瀦a darmo鈥 i w 24h. To raczej si臋 nie zmieni. Niestety dostawa produkt贸w do klient贸w to jedno z wyzwa艅, z kt贸rym mierz膮 si臋 szczeg贸lnie mniejsze sklepy internetowe. Wi臋kszo艣膰 firm spedytorskich podnios艂a ceny za realizowane w tym zakresie us艂ugi a oczekiwania klient贸w pozosta艂y na tym samym poziomie. Je艣li wi臋c e-sklepy w dalszym ci膮gu b臋d膮 chcia艂y dostarcza膰 swoje produkty w ramach opcji darmowej dostawy, b臋d膮 zmuszone do optymalizacji koszt贸w w innych obszarach.

Koszty w e-commerce 鈥 z czego bran偶a e-commerce b臋dzie rezygnowa膰?

Rosn膮ce ceny produkt贸w i us艂ug b臋d膮 wymusza膰 na przedsi臋biorcach szukania oszcz臋dno艣ci. W pierwszej kolejno艣ci mened偶erowie zaczn膮 si臋 przygl膮da膰 wydatkom na szeroko rozumiany marketing. Zacznie si臋 wycinanie tych dzia艂a艅, kt贸re nie b臋dzie si臋 przek艂ada膰 w pierwszej kolejno艣ci na sprzeda偶. Wydatki na reprezentacj臋 i wizerunek mog膮 by膰 na pierwszej linii do ograniczenia.

Niestabilne 艂a艅cuchy dostaw z Chin, przerwane w okresie pandemii, spowodowa艂y poszukiwania lokalnych dostawc贸w, kt贸rzy mogliby realizowa膰 zam贸wienia w kr贸tszym czasie. Niestety wiele podzespo艂贸w, kt贸re lokalni producenci wykorzystywali w procesie produkcyjnym tak偶e pochodzi艂y z Chin. P艂yn膮ce drog膮 morsk膮, chi艅skie kontenery, r贸wnie偶 mia艂y op贸藕nienia a koszty ich sprowadzenia ich do Polski wzros艂y ponad 10-krotnie. Sklepy internetowe w dalszym ci膮gu b臋d膮 wi臋c poszukiwa膰 dostawc贸w krajowych i innej alternatywy ni偶 rynek chi艅ski.

dywersyfikacja dzia艂a艅 chroni膮cych przed inflacj膮

Jeszcze wi臋ksza konkurencja prze艂o偶y si臋 na poszukiwanie coraz bardziej kreatywnych dzia艂a艅 marketingowych, maj膮cych wp艂yw na poziom sprzeda偶y. Ograniczanie wydatk贸w na pozycjonowanie serwis贸w internetowych i content marketing mo偶e mie膰 jednak odwrotne skutki w postaci spadk贸w sprzeda偶y. Jak wiadomo zmiany w algorytmie Google, wprowadzone w maju tego roku, powoduj膮 nagradzanie aktywnych serwis贸w, kt贸re podejmuj膮 widoczn膮 aktywno艣膰 w tworzeniu nowych tre艣ci. Skutkuje to obni偶aniem wynik贸w wyszukiwania dla tych sklep贸w, kt贸re poza wprowadzaniem nowego produktu i jego ceny niczego wi臋cej nie robi膮.

Postaw na specjalist贸w od reklam p艂atnych. Wybierz jednak tych, kt贸rzy poza skupianiem si臋 na ustawieniach kampanii, jak typowa agencja, b臋d膮 w stanie efektywnie zarz膮dza膰 tak偶e produktami prezentowanymi w reklamach. Zarz膮dzaj swoim google feedem, czyli promowan膮 ofert膮. Rozliczaj si臋 wed艂ug ustalonego procentu zwrotu z reklamy, dzi臋ki czemu b臋dziesz w stanie osi膮ga膰 zadowalaj膮ce wska藕niki rentowno艣ci.

Czy inflacja w Polsce wp艂ynie na zachowania konsument贸w 鈥 czekaj膮 nas spadki sprzeda偶y?

Inflacja w Polsce ju偶 spowodowa艂a widoczne zmiany w zachowaniu konsument贸w. Ludzie w pierwszej kolejno艣ci odczuli nie tyle wzrosty cen towar贸w, ale przede wszystkim rosn膮ce koszty obs艂ugi kredyt贸w. Kolejnym znacz膮cym elementem by艂a znaczna podwy偶ka ceny paliwa oraz energii i gazu. Do tego przysz艂a refleksja w obszarze zakup贸w spo偶ywczych i towar贸w tzw. pierwszej potrzeby. Obecnie jeszcze nie wida膰, aby ludzie w znacz膮cy spos贸b ograniczyli swoje wydatki. Niemniej jednak nadchodz膮ce informacje o kolejnych podwy偶kach cen energii i gazu nie nastrajaj膮 pozytywnie.

inflacja w Polsce a oszcz臋dno艣ci

Przed nami z pewno艣ci膮 bardzo trudny okres. Konsumenci b臋d膮 uwa偶niej liczy膰 swoje pieni膮dze i analizowa膰 na co je wydaj膮. Wybory b臋d膮 rozwa偶niejsze a por贸wnania produkt贸w b臋d膮 si臋 odbywa膰 w korelacji jako艣膰 do rozs膮dnej ceny. Prawdopodobnie spadnie sprzeda偶 produkt贸w kupowanych pod wp艂ywem emocji czy dla rozrywki a wzro艣nie sprzeda偶 asortymentu typu DIY. Produkty luksusowe mog膮 straci膰 na korzy艣膰 ich funkcjonalnych odpowiednik贸w.

Reasumuj膮c, rynek e-commerce zyska, gdy偶 wra偶liwi na ceny konsumenci b臋d膮 szuka膰 okazji w艂a艣nie w tym kanale. Korzy艣ci膮 mo偶e by膰 fakt, 偶e skutki inflacji w Polsce b臋dzie odczuwa膰 tak偶e Twoja konkurencja. Trudny rynek mo偶e zacz膮膰 eliminowa膰 s艂absze firmy. To za艣 b臋dzie okazj膮 do rozwini臋cia si臋 tych mocniejszych graczy.

Jak chroni膰 sw贸j e-sklep przed inflacj膮?

Najgorsze co mo偶na zrobi膰 to czeka膰. 馃檯鈥嶁檧锔 Brak podj臋cia dzia艂a艅 mo偶e by膰 gro藕niejszy ni偶 testowanie nowych rozwi膮za艅 i optymalizacja koszt贸w. Przede wszystkim zacznij od obserwacji dzia艂a艅 konkurencji, szczeg贸lnie tej bardziej do艣wiadczonej. Zbieraj te偶 opinie klient贸w. Cho膰 b臋d膮 oni podkre艣la膰 znaczenie ceny, to konkurowanie tylko za pomoc膮 ceny nie b臋dzie dobrym rozwi膮zaniem. 馃憠 Skup si臋 przede wszystkim na wysokiej jako艣ci obs艂ugi klienta. Stawiaj te偶 na to co kluczowe w internecie. Dbaj o takie us艂ugi jak: szybka realizacja zam贸wie艅, bardzo dobra obs艂uga, szybkie odpowiadanie na zapytania oraz sprawna obs艂uga zwrot贸w.

skutki inflacji w Polsce

Jak jeszcze zabezpieczy膰 si臋 na nadchodz膮cy okres?

Jest wiele rzeczy, o kt贸re mo偶esz zadba膰 tak aby inflacja w Polsce nie powodowa艂a zbyt wielu negatywnych skutk贸w a Tw贸j biznes online uzyskiwa艂 dobre parametry ekonomiczne:

  1. Zwi臋ksz ceny towar贸w i us艂ug 鈥 ju偶 odczu艂e艣 wzrosty cen za materia艂y, us艂ugi a tak偶e kupowane do dalszej sprzeda偶y produkty, brak podwy偶ki cen klientowi ostatecznemu mo偶e spowodowa膰 brak rentowno艣ci a w konsekwencji szybk膮 utrat臋 p艂ynno艣ci finansowej, zatem nie czekaj 鈥 podnie艣 ceny.
  2. Wprowad藕 crossselling 鈥 koszty pozyskania pojedynczego klienta znacznie wzros艂y, je艣li ju偶 go pozyska艂e艣 zaoferuj dodatkowe us艂ugi, zwi臋ksz warto艣膰 koszyka, dzi臋ki czemu wzro艣nie monetyzacja ruchu w Twoim sklepie.
  3. Negocjuj ceny us艂ug 鈥 przeanalizuj koszty utrzymania wszystkich us艂ug, za kt贸re p艂acisz, sprawd藕 z czego mo偶esz zrezygnowa膰, por贸wnaj ceny na rynku, renegocjuj obecne umowy.
  4. Ogranicz zapasy 鈥 zr贸b analiz臋 rotacji zapas贸w, wyprzedaj te najmniej rentowne i ogranicz poziom zatowarowania, poszukaj dostawc贸w realizuj膮cych sprzeda偶 w dropshippingu co mo偶e obni偶y膰 koszty magazynowania.
  5. Znajd藕 ta艅szych dostawc贸w 鈥 poszukaj alternatywnych produkt贸w i ich zamiennik贸w, znajd藕 ta艅szych dostawc贸w, skr贸膰 艂a艅cuch dostaw, dotrzyj do bezpo艣redniego dystrybutora lub producenta, przez co mo偶esz obni偶y膰 koszty zakupu produkt贸w.
  6. Zwi臋ksz aktywno艣膰 w zakresie content marketingu 鈥 nie zmniejszaj nak艂ad贸w pracy nad budowaniem tre艣ci na stronie, ju偶 wida膰 znaczne spadki widoczno艣ci serwis贸w, kt贸re nie prowadz膮 blog贸w, maj膮 ubogie opisy produkt贸w a ich serwis nie wprowadza nowych produkt贸w.
  7. Analizuj wydatki marketingowe 鈥 rozs膮dnie rozdzielaj bud偶et na reklam臋, aktywnie zarz膮dzaj plikami produktowymi w Google Ads i Facebook Ads, wybieraj kampanie, kt贸re nakierowane s膮 na konwersj臋 lub kampanie produktowe, mierz zar贸wno ROAS jak i ROI.
  8. Utrzymuj p艂ynno艣膰 finansow膮 鈥 eliminuj klient贸w, kt贸rzy nie p艂ac膮, ogranicz limity kupieckie, 艣ci膮gaj aktywnie swoje nale偶no艣ci, brak p艂ynno艣ci w kr贸tkim czasie mo偶e doprowadzi膰 firm臋 do upadku.

Ostatnim elementem jest optymalizacja proces贸w i automatyzacja pracy. Dzi臋ki inwestycjom w nowoczesne narz臋dzia i nowe technologie nie tylko przyspieszysz proces obs艂ugi klienta i wyeliminujesz b艂臋dy. Przy du偶ej liczbie zam贸wie艅 integrowanie system贸w prze艂o偶y si臋 na mniejsz膮 liczb臋 os贸b koniecznych do obs艂ugi procesu. Korzy艣ci膮 jest zmniejszenie koszt贸w zwi膮zanych z zatrudnieniem. Je艣li dojdzie do zmniejszenia ilo艣ci zam贸wie艅 nie b臋dziesz zmuszony do op艂acania zbyt d艂u偶ej liczby pracownik贸w. Staraj si臋 patrze膰 w d艂u偶szej perspektywie i przewidywa膰 kolejne mo偶liwe trudno艣ci i wyzwania.

Jak zabezpieczy膰 oszcz臋dno艣ci przed inflacj膮? W co inwestowa膰?

Pami臋taj, aby opr贸cz samych dzia艂a艅 biznesowych zabezpiecza膰 te偶 zarobione ju偶 pieni膮dze w postaci oszcz臋dno艣ci, kt贸re trzymasz na rachunkach bankowych. Warto uczy膰 si臋 i obserwowa膰 tych bardziej do艣wiadczonych finansist贸w, kt贸rzy posiadaj膮 zdywersyfikowane portfele inwestycyjne.

Warto wi臋c zr贸偶nicowa膰 sw贸j w艂asny portfel, tak aby 艂agodzi膰 skutki inflacji w Polsce. Mo偶esz przyk艂adowo inwestowa膰 w艂asne 艣rodki lub oszcz臋dza膰 w takich formach jak:

  • lokaty bankowe,
  • pieni膮dze w walutach takich jak dolar, frank szwajcarski czy euro,
  • obligacje, m.in. te zabezpieczone inflacj膮,
  • nieruchomo艣ci,
  • metale szlachetne (z艂oto),
  • fundusze inwestycyjne i akcje (tylko dla do艣wiadczonych inwestor贸w).

Je艣li nie masz do艣wiadczenia w inwestowaniu w papiery warto艣ciowe o podwy偶szonym ryzyku, lepiej wybierz takie formy inwestowania, kt贸re chroni膮 kapita艂. Oznacza to, 偶e nie mo偶esz straci膰 wp艂aconych pieni臋dzy (kapita艂u), jak w przypadku inwestowania w fundusze czy akcje.

Autor: Renata Dasek