Czy wiecie, że dobrze napisane nagłówki artykułu mogą zwiększyć liczbę wejść na Twojego bloga nawet o 300%? To one tak naprawdę przyciągają największą uwagę ludzi czytających Twoje treści.  

A więc jak tworzyć chwytliwe nagłówki na bloga?

„80% ludzi czyta nagłówki więc poświęć im większość czasu nad tekstem” – to wyświechtany cytat z branży reklamowej sprzed kilku lat, jednak nie stracił zbytnio na swojej ważności.

Czasem zdarzy się, że przez wiele godzin będziesz myślał nad nagłówkiem dla swojego artykułu, ale nie przejmuj się, to normalna sytuacja. Tworzenie nagłówków – a w zasadzie dobrych nagłówków nie jest łatwe i wymaga Twojego poświęcenia oraz kreatywnego myślenia.

Tworzenie dobrych tytułów jest wymagające

Jak wymyślić dobry tytuł do Twojego artykułu?

Jeśli chcesz zacząć pisać artykuły z prawdziwego zdarzenia, zacznij od tworzenia siedmiu tytułów. Dlaczego siedmiu? Trzy wymyślisz od razu. 10 nie będzie ci się chciało, 5 pójdzie lekko, nad dwoma popracujesz. Zwykle te ostatnie tytuły będą najlepsze.

Pamiętaj, aby Twój tytuł był atrakcyjny. Musi przyciągnąć uwagę Twoich potencjalnych odbiorców a przede wszystkim ich zainteresować. Bez dobrego tytułu nie zdobędziesz fanów swoich treści.

Twoje artykuły powinny być napisane prostym językiem, zwięźle i na temat. Wyobraź sobie sytuację, gdy widzisz artykuł o ocenianiu innych ludzi. Bardziej zainteresowałby Cię tytuł: „ludzie zbyt szybko ewaluują innych” czy „ludzie zbyt szybko oceniają innych”? Wiadomo, że drugi.


Czytaj: https://vorma.pl/jezyk-korzysci-czyli-jak-zarabiac-dzieki-dobremu-tekstowi/
Narzędzia SEO – przydatne w tworzeniu nagłówków

Słowa kluczowe w tytule?

Słowa kluczowe w tytule – czy powinny się znaleźć? Oczywiście, że tak – są równie ważne jak przyciągający ciekawy kontekst. Przypominam, iż słów kluczowych szukamy i sprawdzamy narzędziami do tego dedykowanymi: planner słów kluczowych od Google, Keyword.io, Ubersuggest, Soovle.

Sprawdźcie też częstotliwość ich wyszukiwania używając Google Trends. Nie wierzmy własnym przekonaniom. Zdecydowanie lepiej opierać się na narzędziach niż własnym „wydaje mi się”.

Kolejny krok to wybór z pośród dwóch opcji:

Wybieramy dwie ścieżki: gotowe formuły copywriterskie lub własna kreatywna twórczość.

Najpierw zabieramy się do utworzenia własnych, skomponowanych przez siebie tytułów – oczywiście kilka wersji, następnie wybieramy i testujemy te, które wydają się nam najlepsze.

Formuły copywriterskie

Formuły copywriterskie

Drugi sposób to użycie gotowych, sprawdzonych formuł copywriterskich o potwierdzonym działaniu. Zwykle to najprostsza metoda, choć w praktyce nie zawsze. Trzeba też pamiętać, że nie każda formuła będzie dobrym rozwiązaniem do każdej sytuacji. Ważne żeby zrozumieć, dlaczego dana formuła działa.

Formuły budzą kontrowersje, niektórzy wręcz ich nienawidzą. Zwykle spotykamy je na popularnych portalach, serwisach plotkarskich i wszędzie tam, gdzie liczą się kliknięcia. Zwykle formuły takie same w sobie są neutralne. Negatywne emocje wynikają jedynie z kontekstu ich użycia.

Przykłady:

„Doda powiększyła piersi?”

„Wojewódzki kupuje w Lidlu?”

„Na rynku pracy jest coraz lepiej?

Luka informacyjna

Tytuły wymienione powyżej wykorzystują lukę informacyjną. Stosują napięcie gramatyczne. Mamy de facto pytanie – ze znakiem zapytania, ale sformułowane jak stwierdzenie co sugeruje pozytywną odpowiedź.

Czy czytelnicy nie zareagują negatywnie na przyciągające uwagę chwytliwe nagłówki?

Nie, jeśli dostarczysz im w artykule wartościową treść. Co jeszcze: luka informacyjna czyli „Curiosity Gap” – jeśli dostrzegamy lukę między tym co wiemy, a tym co chcemy wiedzieć, czujemy potrzebę uzupełnienia braku. To właśnie ten mechanizm powoduje, że klikamy w tego typu linki, które zawierają chwytliwe nagłówki i budzą w nas wątpliwość:

„Nigdy nie uwierzysz co zrobił Kuba Wojewódzki”

„Chłopiec otworzył po raz pierwszy oczy. Co stało się potem wyrwie Cię z krzesła”

„Zmiany wysokości składek ZUS, zobacz ile zapłacimy od nowego roku”

Mechanizm luki świetnie działa, jednak należy go stosować z rozwagą. Dlaczego? Chwytliwe nagłówki kończące się w stylu „Nie uwierzysz co zrobiła!” świetnie docierają do masowego odbiorcy z średnim lub podstawowym wykształceniem. Jeśli chcesz dotrzeć do innego odbiorcy trzeba dodać „punkt zaczepienia i element tajemnicy”

Znajdujemy ciekawą postać – przykładem może być znany polityk – np. w dobie wyborów: Andrzej Duda, który załóżmy że fotografuje się z Rafałem Trzaskowskim. Możemy utworzyć chwytliwy nagłówek Andrzej Duda fotografuje się z Rafałem Trzaskowskim. Jednak tytuł w stylu „Nie uwierzysz z kim Duda się fotografuje” z pewnością ściągnie więcej wejść na stronę. To właśnie kwestia niedopowiedzenia. Kluczowe jest też przyciągnięcie uwagi. Duda. Bez tego większość osób zignoruje nagłówek.

W przypadku branży meblowej moglibyśmy posłużyć się analogią. „Nie uwierzysz kogo zatrudniła Agata Meble!”. Mamy niedopowiedzenie i znaną markę wnętrzarską.

Kolejne sprawdzone nagłówki to „listy” lub „wyliczanki

„10 sposobów na skuteczną naukę copywritingu”

„ 15 sposobów na zmianę aranżacji wnętrza, które musisz znać”

„47 najsłynniejszych okładek albumów soulowych”

Ważne: nietypowe liczby przyciągają uwagę mocniej. Nie należy przesadzać z ilością. Tych 47 okładek nikomu nie chciałoby się przeglądać.

Co jeszcze się sprawdza?

  • „Jak____________ (zrobić coś)? Niby prosta a jednocześnie trudna formuła bo trzeba odgadnąć jak ludzie podchodzą do danego problemu i jak go wyszukują w sieci.
  • „Czego ________ uczy o __________?” To łączenie nieoczywistych rzeczy i zaskakiwanie ich. Np. Czego____ powinni się wystrzegać u ______?
  • Rób coś jak______ i tu znany celebryta, poeta, pisarz, autorytet.
  • Tajemna wiedza: „Sekret mocnych włosów, sprawdź sama!”
  • Zarażaj entuzjazmem w stylu „Sekret mocnych włosów. To naprawdę działa!
  • Droga na skróty: „Szybki sposób na pozbycie się plam”.
  • Mało znany sposób: „Mało znany sposób na pozbycie się plam”.
  • Raz na zawsze: „Pozbądź się moli z domu raz na zawsze”
  • Czy popełniasz te _____ (typowe) błędy w _________?
  • Czy wiesz, co jest najważniejsze w ________?
  • Co się stanie, gdy zrobisz_________?

Chwytliwy nagłówek – przydatność

Po co komu nagłówek, który nie uświadamia, co daje korzystanie z oferty? Ludzie chcą wiedzieć, co będą mieć z tego, że przeczytają Twój artykuł czy tekst.

Ludzi nie interesuje, że Twój tekst jest wyśmienicie napisany. Interesuje ich zrozumienie Twojej oferty oraz korzyści z niej płynących.

Najpierw skup się na przekazie nagłówka, a dopiero potem pomyśl nad tym, jak uczynić go innym od bardzo podobnych komunikatów Twojej firmy.