Kiedy znajdziesz się w nowej, nieoczekiwanej sytuacji, której wcześniej nie doświadczyłeś, musisz podjąć decyzję co chcesz zrobić. Jeśli wcześniej Ci się to nie przydarzyło, to nie masz gotowego rozwiązania. Style myślenia FRIS wskażą Ci jak działa Twój mózg i w jaki sposób podejmujesz decyzje.

Podejmowanie decyzji wg FRIS®

Wyobraźmy sobie, że ktoś proponuje nam weekendowy wyjazd w góry. Co się z nami w takiej sytuacji dzieje? Jak szybko podejmujemy decyzję? Jakich informacji potrzebujemy i jak je przetwarzamy aby podjąć decyzję? 

Każdy z nas zwykle zachowa się w typowy dla siebie sposób. Co to oznacza? W psychologii poznawczej nazywa się to stylem poznawczym lub stylem myślenia

Styl myślenia jest sposobem, w jaki człowiek korzysta ze swoich możliwości intelektualnych. Jak przetwarza i wykorzystuje dostępne informacje i na ich podstawie podejmuje decyzje. Styl myślenia jest trwałą cechą każdej osoby. Działa w sposób zbliżony do utrwalonych nawyków wieku dziecięcego i przez resztę życia nie ulega istotnym zmianom. 

Cztery Style Myślenia FRIS®

Każdej perspektywie FRIS odpowiada jeden Styl Myślenia:

  • Faktom – Zawodnik,
  • Relacjom – Partner,
  • Ideom – Wizjoner,
  • Strukturom – Badacz. 
metody fris
źródło: fris.pl

Dominująca perspektywa przedstawiające style myślenia FRIS® opisuje jaki rodzaj informacji jest dla Ciebie najbardziej przydatny w momencie zetknięcia z nową sytuacją. Objawia się w pierwszej, najbardziej naturalnej reakcji – opisuje jak postrzegasz nowe sytuacje i informacje oraz jak podejmujesz decyzje. 

recycklingCzytaj więcej: Recykling, moda na rzeczy używane w e-commerce

Style Myślenia nie opisują osobowości, lecz przedstawiają sposób rozumowania. Nie mówią nic o takich Twoich cechach jak altruizm, moralność, czy pracowitość – nie należy tych cech przypisywać do żadnego ze stylów. Style Myślenia FRIS nie wskazują też poziomu inteligencji, choć mogą sugerować jaki jej typ będzie u kogoś dominował.

style myślenia FRIS

Style myślenia FRIS a wyjazd w góry

Zobacz jak różnie, w zależności od wybranej grupy stylów myślenia, możesz podejmować decyzje:

Zielony styl myślenia

Jeśli należysz do „zielonych” – twoja decyzja będzie szybka: TAK, JADĘ (nie mam nic zaplanowane, chętnie się z wami zabiorę); NIE JADĘ (nie mam teraz na to czasu, pieniędzy, chęci ect.). Zieloni są zero – jedynkowi – logicznie myślący. Logika to ich dominujący sposób myślenia.

Czerwony styl myślenia

Jeśli bliżej Ci do czerwonego serca to jesteś nastawiony na relacje. A więc zastanowisz się co na to twoja żona, dzieci. Czy nie zaplanowałeś wizyty u rodziców.

Potem przemyślisz czy pojedziesz sam czy z rodziną, następnie weźmiesz pod uwagę pozostałe kwestie chęci, pieniędzy, czasu. Podjęcie decyzji nie będzie natychmiastowe.

Żółty styl myślenia

Ludzie żółci są nastawieni na szeroką perspektywę i konsekwencje swoich decyzji. Czy wyjazd jest celowy? Jakie jest jego przesłanie. Kto jedzie? Czy wpłynie to na realizację bieżących zadań? Czy w razie czego można dojechać później, wyjechać wcześniej. Odpowiedzi i możliwości podjęcia decyzji będzie wiele. 

Niebieski styl myślenia

Najbardziej szczegółowi są niebiescy. To analitycy. Lubią przeanalizować wszystkie dostępne dane. Kiedy jedziemy, z kim. Jaki transport. Co będziemy robić. Gdzie będziemy spać. Gdzie będziemy jeść. Co na to rodzina, czy pojedziemy razem. Czy zdążę z zaplanowanymi zadaniami. Niebieski musi mieć czas na podjęcie decyzji.

Powyższe różne style myślenia to cztery sposoby percepcji i wykorzystywania informacji, reagowania i rozwiązywania problemów. 

Nie wartościujemy ich jako dobre lub złe – zamiast dzielić na ludzi na lepiej lub gorzej funkcjonujących, podkreślamy unikalność każdego sposobu myślenia.

STYLE MYŚLENIA FRIS

Style myślenia FRIS – czy mają znaczenie w codziennym życiu? 

Po pierwsze pozwalają nam zrozumieć siebie – co Tobą kieruje i jakich informacji potrzebujesz, żeby móc skutecznie decydować. Dzięki takiej wiedzy lepiej dostosujesz też swoje komunikaty do najbliższych zarówno w domu jak i w pracy.

Jaki jest nasz rozmówca – jakich informacji ode mnie potrzebuje? Jeśli skutecznie ocenimy jego styl myślenia będziemy skuteczniejsi w prezentowaniu swoich przekonań czy przekazywaniu informacji. 

Style myślenia – wady i zalety dominacji jednej z grup

ZIELONY ZAWODNIK: zorientowany na cel, logiczny, konkretny, praktyczny, szybko podejmujący decyzje, ale też zbyt dosłowny, kategoryczny, schematyczny,

CZERWONY PARTNER: empatyczny, osobiście zaangażowany, dbający o relacje, dążący do kompromisu, ale też nadwrażliwy, humorzasty, emocjonalny i niezdecydowany,

ŻÓŁTY WIZJONER: elastyczny, pomysłowy, tworzący oryginalne strategie, wielowariantowy, ale też chaotyczny, nie przestrzegający zasad, generalizujący, niesystematyczny,

NIEBIESKI BADACZ: spostrzegawczy, wnikliwy, zrównoważony w swoich osądach, metodyczny, dbający o szczegóły, ale też zbyt drobiazgowy, komplikujący, perfekcjonista, długo podejmujący decyzje.

Czytaj więcej: Język korzyści czyli jak zarabiać dzięki dobremu tekstowi

Podsumowanie

Na pewno widzisz już możliwości i ograniczenia wynikające z powyższych stylów. Będziesz też umiał lepiej dopasować konkretne zadania do wykonania. Wskażesz, kto będzie lepszy w obsłudze reklamacji. Postawisz na kogoś kto zrealizuje lepsze wyniki sprzedaży. Zobaczysz kto przeanalizuje szczegółowo koszty.

Teraz możesz tak dobierać zadania, aby człowiek charakteryzujący się danym stylem w danych okolicznościach mógł jak najefektywniej skorzystać ze swoich możliwości intelektualnych. Nie masz takiego w swoim zespole? Teraz już wiesz jakich cech będziesz poszukiwał u potencjalnego kandydata.

Nie jesteś pewien jakim stylem się charakteryzujesz? Możesz skorzystać z gotowego narzędzia – które jest odpłatne – na stronie fris.pl.

Zaciekawiłam cię? Podziel się artykułem ze znajomymi!

Aktualizacja: 13.10.2021